torsdag 19 april 2012

Vad blev det för mat idag?





Idag delade vi på matlagningen. Jag gjorde vissa förberedelser innan jag åkte till mormor och hälsade på, så fick Fredric göra resten när han kom hem från jobbet!


Den fina glasskålen fyndade jag på loppis i helgen när jag var iväg. Mycket finare in real. Ser ut som ny.

Tycker ni det ser gott ut?
Jag kan meddela att det var det också! Enkelt och snabbt fixat var det med.

Så..., rätten heter Köttfärsgratäng Shepherd´s Pie


Det här behöver du till 4 portioner:

  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta (jag tog två bara för att det är gott)
  • 1 palsternacka
  • 500 g nötfärs
  • 1 msk olja
  • 2 msk tomatpuré
  • 500 g krossade tomater
  • 0,5 msk torkad timjan
  • salt
  • svartpeppar
  • smör eller margarin att smörja formen med
  • 1 förp färkt potatismos á 600g (jag valde att göra 4 port vanligt pulvermos istället)
  • 2 msk hackad persilja (tog fryst för det var vad som fanns hemma)
  • 3 morötter


 Sen...
  1. Sätter du ugnen på 225 grader.
  2. Skalar och finhackar lök och vitlök. Skalar och skär palsternackan i små tärningar.
  3. Fräser nötfärsen i en traktörpanna eller gryta. Tillsätter lökarna, palsternackan och tomatpurén och låter allt fräsa lite till.
  4. Tillsätt nu krossade tomater och timjan. Krydda med salt och peppar och låt koka ca 10 minuter. Gör under tiden i ordning pulvermoset om du inte köpt färdigt. Häll såsen i en smord form.
  5. Nu blandar du moset med persiljan och smetar ut det som ett lock över såsen. Gratinera i ugnen ca 15 minuter eller tills den fått fin färg.
  6. Skala och riv morötterna och servera till gratängen.

Enkelt va?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar