måndag 30 april 2012

En fotbollstårta blir till

 Här har jag pressat ut en korv med sugerpaste (sp) för att få en bättre rundning.
Sedan täckte jag skålen med plastfolie.
 Tryck ner ett lager tårtbotten.
Du behöver skära ett par snitt för att den ska gå ihop bra.
Häll därefter i önskad fyllning.
Min fick ett lager vaniljkräm.
 Den här härliga massan är kondenserad mjölk som jag kokat i 3 timmar.
Då blir det en kolasmet av den.
Nästa gång kokar jag nog bara 2,5 timmar.
 Här har jag nu fyllt tårtan med ett lager chokladmousse och sen ett lager med kolakrämen toppad med många små bitar Marabou mjölkchoklad.
 Täck allt med den överhängande plastfolien och låt stå i kyl minst ett par timmar.
 Det här en del till den ljuvliga chokladsmörkrämen.
 Så, då har jag vänt upp den halva bollen på en tårtbricka.
Chokladsmörkrämen är på och ett tunt lock av sugerpaste.
 FÄRDIG!






Det var betydligt svårare att göra en fotboll än jag trodde. Rutorna blev inte perfekta men så är det när man inte har all tid i världen. Skulle jag haft det så hade jag räknat ut med matematiska termer hur stor varje ruta skulle vara för exakt passform!!
Men vad spelar det för roll när jag designat min egen MILAN fotboll.
Hoppas du gillar den Liam 7 år!



1 kommentar:

  1. Den var verkligen cool!
    Läs min engagerande blogg, om genus, familjeliv och spännande Netto-besök.

    SvaraRadera