fredag 13 april 2012

Den gröna runda- LIME

Jag har gjort klart alla de olika åtta fyllningarna och lagt emellan tårtbottnarna till provsmakningen imorgon.
En av smakerna är limemousse. Den har jag gjort många gånger förut, den är riktigt god, inte alls så söt.

Om du vill testa att göra den:
  • Börja med att lägga 2,5 gelatinblad i kallt vatten.
  • Riv 1 tsk limeskal från två limefrukter.
  • Pressa sedan ur 0,5 dl saft ur dessa två limefrukter. Skulle det saknas någon tesked kan du ta lite vatten också.
  • Vispa sedan 2 dl grädde lätt.

  • Vispa 1 dl creme fraiche tillsammans med 1 dl matlagningsyoghurt och 0,75 dl socker på låg hastighet på elvispen tills allt socker löst sig.

  • Ta upp gelatinbladen ur vattnet och smält tillsammans med limesaften i en kastrull. Det går snabbt.
  • Vänd snabbt ner saften i creme fraiche blandningen och blanda sedan ihop det med grädden och limeskal.

  • Låt stå kallt några timmar.
Den här satsen räcker till två lager fyllning i en normalstor tårta.
Den är även jättegod att använda till andra bakverk som till det här..,

...glutenfri chokladrulltårta som jag spritsat limemoussen på och toppat med färska jordgubbar. Jag bjöd på dessa på midsommarafton förra året. De blev superfräscha och goda med många positiva kommentarer. Snabbt gick det också för limemoussen hade jag redan klar i frysen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar