torsdag 19 april 2012

Middag = lunch

Gårdagens MIDDAG är lika med dagen LUNCH.
Jo det är så det oftast ser ut hemma hos oss. Jag skulle aldrig få för mig att laga mat både till lunch och middag varje dag. Nu är det ju i och för sig oftast Fredric som lagar maten hos oss men han tycker likadant. (Men de senaste dagarna är det jag som fixat middan!) Nu kommer vi ju i och för sig inte ha så mycket till val när vi är igång med arbetslivet som vanligt igen.

Det här var ett nytt recept igen som vi provade. Jag tyckte det var kalasgott. Gräddfilen med Granny Smith äpple och pepparrot gjorde verkligen hela rätten.

Flundra med äpple & pepparrot

Till 4 portioner behöver du:
  • 600g spättafilé (Jag tog torkfilé istället)
  • 900g fast potatis
  • 1 grönt äpple (Jag tog Granny Smith)
  • 2 msk riven pepparrot (Jag hade nog bara en msk för den var väldigt stark)
  • 1,5 dl gräddfil
  • salt och peppar
  • 250g färsk broccoli
  • 2 msk smör eller margarin (Jag hade mycket mer. Det är lika bra för att få en fin yta på fisken)
Panering:
  • mjöl
  • salt & peppar



Och sen gör du såhär:
  1. Tina fisken.
  2. Skala och koka potatisen.
  3. Strimla äpplet tunt och blanda med pepparrot och gräddfil. Smaka av med salt och peppar.
  4. Skär broccolin i buketter och strimla stjälken. Koka allt mjukt några minuter i saltat vatten. Låt rinna av.
  5. Panering: Krydda mjölet med salt och peppar och vänd fisken i mjölblandningen. Stek den i matfettet.
  6. Servera fisken med broccoli, potatis, samt äpple- och pepparrotsröra.
Hoppas det smakar! //Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar