onsdag 18 mars 2015

Malins myrägg


Mormor gillar visst någon kaka som mamma bakat från tidningen hembakat.
Hon fyller 75 år på lördag så jag hjälpte till med att baka dessa.
Jag förstår mormor.
De var supergoda.
Som biskvier faktiskt egentligen men i annan utformning och med kokos.
Väldigt enkla att göra.

Satsen är tänkt till 25 st kakor men jag tycker de var väldigt mastiga så det skadar inte om de är lite mindre så det kunde likväl räcka till 30 kakor.



MALINS MYRÄGG
25 ST

Kakan
200 g sötmandel
4 äggvitor
300 g florsocker (5 dl)

Fyllning
200 g rumsvarmt smör
120 g florsocker (2 dl)
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

Garnering
150 g mörk choklad
2 dl riven kokos

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Mal mandeln fint.
Vispa vitorna till ett hårt skum (glöm inte att spara gulor till fyllningen).
Blanda i florsocker och mandel.
Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Smörj papperen så kakorna lossnar lätt.
Spritsa eller klicka ut platta rundlar cirka 5 mm tjocka. Låt dom vila en stund.
Grädda sedan mitt i ugnen ca 10 minuter tills de precis börjar få lite färg i kanten.

Gör under tiden fyllningen genom att helt enkelt blanda ihop alla ingredienser.
När kakorna svalnat, bred på ett par matskedar med kräm på hälften av kakorna. Lägg resterande kakor på de med kräm och skär på mitten till halvmånar.

Hacka chokladen och smält försiktigt hälften av den i en skål över vattenbad. Ta av från värmen och blanda ner resten som får smälta.
Doppa den raka kanten av kakan i chokladen och sedan i kokos.
Låt stelna.
Förvara i kyl eller frys.


Kommentarer: Jag har ändrat lite i beskrivningen efter hur jag tycker det ska vara. Beskrivningen baseras på att man gör 24-25 kakor.Gör du fler små blir troligen gräddningstiden kortare och mängden fyllning blir mindre på varje kaka.
Denna kakan är glutenfri. Vill du göra den mjölkfri byter du enkelt ut smöret mot mjölkfritt margarin samt kontrollerar att den mörka chokladen är fri från mjölk.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar