lördag 21 juli 2012

Ur misslyckande föds nya idéer!



Alltså jag blir så irriterad, rent av skitförbannad, när man gör ett recept och det bara går åt skogen.
Skulle testa att göra schwarzwaldmuffins igår. Smeten verkade trevlig, väldigt annorlunda och med bikarbonat istället för bakpulver. För det första skulle satsen räcka till 12 muffins. De räckte till 14 st i de här prickiga formarna och dessutom 10 st vanliga muffinsformar som blev överjästa!!! Och för det andra så stod det att man skulle fylla till max 3/4 av formen vilket jag gjorde. Kollade så noga för att jag ville få en fin bullig muffins. Vanliga muffins brukar vara att man ska fylla 2/3 av formen men eftersom detta var ett väldigt annorlunda recept så tänkte jag inte mer på det. Dessutom så skulle ju dessa bakformar vara så otroligt bra och hålla färg och form. Fettet trängde ju igenom så de ser helt sunkiga ut.

Jag hämtade nya krafter en stund och beslutade sedan att jag skulle göra en egen variant i kakform så denna får nu heta Schwarzkladdwaldkaka.
Lägg det på minnet!! Den var supergod.

Jag använde mig av mitt eget
kladdkaksrecept som du hittar här.
Jag råkade dock grädda den en aningens för länge den här gången.
Låt kakan bli kall. Bred på ett lager körsbärssylt.
Gör en chokladkräm. På den här testade jag receptet som tillhörde muffinsen men den är för söt och florsockrig enligt mig så jag kommer köra på min lyxchokladkräm som jag använder när jag gör tårta. Spritsa sedan krämen längst ut i kanten. Vispa grädde och spritsa på innanför. Toppa med ett gäng biggaråer/körsbär i mitten. Strö över rostade mandelspån.



Ett tips! Tror att det kan bli riktigt
gott med en chokladkräm
som är smaksatt med punsch,
arrak eller likande på den här kakan.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar