tisdag 17 juli 2012

Kruskavel








Gabriel undrade för länge sedan vad man använder kruskaveln till.
Jag lovade att visa hur man använder den på knäckebröd.
Nu var det dags och det blev även en läglig spontan gå-bort-present tillsammans med mina sega, lite lätt kletiga, choklad- & kokosmaränger.
Det var riktigt kul att göra eget knäckebröd.
Trevlig deg att kavla.


Kruskaveln hittade jag på loppis och köpte den i första hand för att den är fin.


Receptet på knäckebrödet jag gjorde är ur Leila Lindholms bok a piece of cake.

MUMSIGT GRAHAMSKNÄCKE

24 KNÄCKEBRÖD

5 dl mjölk
0,5 msk honung
0,5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hela fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl (jag tog grovt)
7 dl grahamsmjöl

  1. Värm mjölk. honung, sirap, salt och kryddor som stötts i mortel till fingerljummet, max 37 grader.
  2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
  3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta till en elastisk deg.
  4. Sätt ugnen på 225 grader.
  5. Jäs i bunken under bakduk i cirka 1 timme.
  6. Kavla ut runda, supertunna kakor på ett välmjölat bakbord. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
  7. Grädda i mitten av ugnen i 3-4 minuter tills bröden fått lite färg, vänd sedan bröden och grädda i någon minut till.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar