söndag 8 februari 2015

Mera mat och veckans mått

Chiapudding med blåbär & vanilj

Lax med örtris och keso

Jordgubbsgröt

Då har jag klivit in på vecka två av fyra med fitnessfighten.
Därför vägde och mätte jag mig i morse.

1,1 kg ner
2 cm bort från midjan (mätt i höjd med naveln)

Bra resultat tycker jag och jag tror och hoppas att det bara är början!

Vi började dagen med en tur till pulkabacken där barnen bokstavligen flög fram i backen, någon hade gjort ett roligt gupp. Elin åkte också lite (utanför guppet) och tränade på att gå i kängorna.
Sedan bytte jag om och åkte iväg för att åka längdskidor. 12,45 km till har jag med mig i bagaget nu!
Just nu är Fredric och Gabriel iväg på simskola, Elin sover, Joel och jag äter mellis och strax ska jag fortsätta med Ior som jag har börjat modellera idag.

Försöker göra en liten steg-för-steg beskrivning som jag kanske delar med mig av om det kan vara något att ha.

Här uppe ser ni lite bilder på mer enkla frukostar, mellanmål och middag.


CHIAPUDDING MED BLÅBÄR & VANILJ
1 GLAS/SKÅL

1 dl havremjölk
15 g chiafrön
50 g frysta blåbär
en nypa vaniljpulver (rent pulver utan socker alltså)

Mät upp alla ingredienser i ett glas/skål och blanda runt.
Efter några minuter, blanda igen så de frysta blåbären separeras bättre.
Låt stå några timmar.


LAX MED ÖRTRIS & KESO
1 PORT

25 g ris
lite frysta/färska hackade örter
100 g laxfilé
salt
peppar
citronsaft
50 g keso
100 g blandade grönsaker
1 knäckebröd
2-3 skivor skinka

Koka riset och blanda i örterna.
Krydda laxen med salt, peppar och pressa över citronsaft. Tillaga i ugnen på 225 grader ca 20 min.
Skär ordning/tillaga grönsakerna.
Servera med knäckebrödet med skinka.

Här hemma är alla i familjen samma mat så vi lagar mycket så det räcker både till middag och lunch dagen efter. Färdigkokt ris väger 70 g till en portion enligt fitnessfighten.


JORDGUBBSGRÖT
1 SKÅL

50 g frysta jordgubbar
1 dl havregryn
2 dl vatten
salt
0,5-1 dl lättmjölk

Mät upp jordgubbarna i en tallrik.
Värm på högsta effekt ett par minuter i micron så de blir alldeles mjukkokta.
Mosa sönder lite om det behövs.
Häll på havregryn och vatten och några korn med salt.
Koka på högsta effekt ca 3 minuter i micron tills den har lagom grötkonsistens.
Blanda runt och servera med mjölken.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar