fredag 13 februari 2015

Alla hjärtans dag







Imorgon är det alltså Alla hjärtans dag.
Än är det inte för sent att göra egna personliga små det-är-tanken-som-räknas presenter.
Jag har gjort dessa arraksrullar idag.
De tar inte alls lång tid att göra och är väldigt enkla OCH väldigt goda.
Jag skulle mer än gärna vilja äta en men ajaj, jag får vänta ett par veckor till.

Ikväll har jag plockat fram lite smått och gott till barnen att mötas av vid frukostbordet imorgon bitti.
Tror minsann att de kommer jubla!
Hoppas chokladen är god, den känns som gjord för Gabriel och Joel som i princip äter popcorn och choklad till lördagsgodis.
Jag har smakat på andra sorter av dessa HELLO kakor och de är verkligen jättegoda.

Nyss när mamma fyllde 50 år så var jag, mina syskon och barn iväg till fotografen Saxin och tog kort på oss.
Det blev så många bra men vi valde till slut en som mamma fick.
Jag valde en mellanstor som vi har här hemma på vardagsrumsväggen och så beställde jag en varsin liten till barnen där jag tycker att just dom gör sig som bäst, det är alltså olika bilder allihop.



ARRAKSRULLAR
16 ST

80 g mjukt smör
8 dl smulor från sockerkaka eller överbliven tårtbotten tex
3 tsk kakao
1,5 tsk arraksessens (eller mer eller mindre om du föredrar det)
450 g marsipan (färdigfärgad eller färga själv med pastafärg)
florsocker
150 g mörk choklad

Vispa ihop smör och kaksmulor så det blir krämigt.
Tillsätt kakaon och arraksessensen.
Dela degen i fyra delar och rulla dom till rullar ca 20 cm långa.
Rulla in i plastfolie. Lägg i frysen.
Färga marsipanen om du tänkt det. Jag använde ProGel Pink som jag köpt hos tantfondant.se
Dela upp marsipanen i fyra delar och kavla ut en och lägg en degrulle på den. Använd florsocker under när du kavlar så att marsipanen inte fastnar. Rulla in degrullen i marsipanen och skär till kanterna. Rulla den lite fram och tillbaka så den blir slät och skarven döljs.
Fortsätt med de andra.
Rulla in i plasten igen och in i frysen igen.
Smält 50 g av chokladen i ett vattenbad.
Ta bort från värmen och rör ner resten av chokladen så att den smälter.
Ta rullarna ur frysen och skär varje rulle på mitten mitten så att det blir fyra bitar av varje.
Jämna till kanterna och doppa dem i chokladen.
Förvaras i kyl.

På mina har jag dekorerat med spritsade kristyrhjärtan som jag färgat med samma pastafärg.
Vispa samman lite äggvita med florsocker till lagom konsistens. Testa genom att ta lite smet mellan två fingertoppar och dra isär. Det ska bildas lätt böjda toppar.




Ha nu en skön dag!
Själv ska jag till Kalhyttan och åka längdskidor bland annat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar