fredag 30 juni 2017

Citronmazarinkaka - glutenfri & laktosfri



Det är så himla svårt att få till glutenfritt så det smakar bra tycker jag.
Nu skulle jag få en vän på besök som är glutenintolerant och jag ville bjuda på fika.
Mazarin är gott och citron smakar somrigt fräscht så en mazarinkaka försökte jag mig på.
Den blev faktiskt riktigt bra!
Tänkte därför dela med mig av receptet.
God att äta som en enkel kaka bara men passar bra att servera som en dessert med jordgubbar och glass också.



CITRONMAZARINKAKA
CA 15 BITAR

BOTTEN
100 g laktosfritt smör
85 g bovetemjöl
50 g potatismjöl
30 g strösocker
20 g äggula

MANDELFYLLNING
200 g mandelmassa
100 g mjukt smör
110 g ägg (2 stora)
20 g bovetemjöl
0,5 tsk bakpulver

CITRONFYLLNING
165 g ägg (3 stora)
180 g strösocker
30 g potatismjöl
70 g citronsaft
rivet citronskal från en citron


GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175 grader. Vanlig över/undervärme.
Lägg alla ingredienser till bottnen i en matberedare och arbeta ihop till en smidig deg.
Tryck ut den i en form med avtagbar kant ca 22-24 cm i diameter. Låt den gå upp ca 3 cm på kanten.
Ställ i frysen medans du gör mandelfyllningen.

Bryt mandelmassan i små bitar och lägg i en bunke tillsammans med det mjuka smöret. Vispa det till en slät smet. Blanda ner ett ägg i taget och blanda sist ner mjölet och bakpulvret.
Ta ut bottnen ur frysen och häll i smeten.
Grädda längst ner i ugnen ca 23 minuter tills den har börjat få en ljus gyllenbrun färg.

Under tiden kakan gräddas i ugnen gör du citronfyllningen.
Vispa ägg och socker lätt.
Vänd ner potatismjöl, citronsaft och citronskal.
Häll detta på kakan och grädda ytterligare ca 15 minuter.
Citronfyllningen kommer att resa sig men lägger sig när den svalnar.
Låt kakan bli helt kall i kylen. Gärna över natten.






1 kommentar: