lördag 6 juni 2015

Att få en dag i köket med Roy








Nyligen skrev jag en kommentar på instagram till Roy Fares om det fanns något man kunde göra för att få en dag i köket med honom.
Han måste läst min bön för nyss kom en chans.
Man bakar något med philadelphia, fotar och taggar med #bakamedphiladelphia.
Sista dagen för tävlingen är imorgon.
Och nu har jag till sist tryckt in lite tid för att baka till detta.
Jag bara kan inte gå miste om denna chans.
Idén har jag haft sedan tävlingen utlystes.
Det roliga var att när jag köpt smördegsplattorna och lästa på baksidan så fanns där ett liknande recept som det jag tänkt göra. Men jag körde på min idé ändå.

Det ena är smördegsplattor med kardemumma- & vaniljkokta rabarberstänger, toppat med philadelphiacreme och rostade frön.

Det andra vanilj- & kardemummabrynt sockerkaka med philadelphiacreme.

Ja dom hänger faktiskt ihop en hel del de här desserterna.

Sockerlagen används till båda, likaså philadelphiacremen.

Jag har inga exakta mått på allt då jag bara improviserat fram men det är också desserter som inte behöver det. Det är liksom inte så noga.
Visst är det lite skönt när det kan få vara så ibland?!



SMÖRDEGSPLATTOR MED RABARBER OCH PHILADELPHIACREME

Sätt ugnen på 200 grader.
Ta upp smördegsplattor ur frysen och lägg på plåt med bakplåtspapper och låt tina i 20 minuter.
Pensla smördegsplattor med uppvispat ägg och strö över rårörsocker.

Skär rabarberstänger i önskad längd.

SOCKERLAG
Mät upp 1 dl strösocker, 1 dl vatten och 0,5 tsk vaniljpulver (ren vanilj) i en stekpanna/traktörpanna. Mortla 0,5 tsk kardemummakärnor och häll ner i stekpannan.
Hetta upp och låt sjuda under lätt omrörning i någon minut.
Lägg ner rabarberstängerna och låt sjuda runt tre minuter så de mjuknar lite lätt och avger smak till sockerlagen.
Ta upp stängerna och låt droppa av.
Spara sockerlagen.

Placera ut stängerna på smördegsplattorna.
Sätt in i ugnen och låt dom få fin gyllene färg. kan det ha tagit tjugo minuter kanske.

Ta ut och låt svalna.

PHILADELPHIACREME
Blanda lika delar philadelphia och grekisk yoghurt för hand med en visp. Söta med en tiondel florsocker.
Jag hade alltså 50 g av verdera, alltså 100 g, och till det 10 g florsocker.

KANDERADE FRÖN
Häll upp pumpakärnor och solrosfrön i en torr stekpanna och rosta tills de börjar bli gyllene. Se upp, de får färg fort! Tillsätt lite florsocker i slutet och stek lite till. Häll upp i en skål och låt svalna.


Klicka nu ut små klickar med philadelphiacremen på smördegsplattorna. Ringla över sockerlag.
Toppa med de krispiga fröerna.

RABARBERSPIRALER
Hyvla rabarber med en osthyvel eller liknande. Ta tag i remsorna och dra isär för att få tunna strimlor. Lägg i skål med varmt vatten och hjälp till att snurra ihop lite. Droppa av. Dekorera.




VANILJ- & KARDEMUMMABRYNT SOCKERKAKA MED PHILADELPHIACREME

Gör eller köp din sockerkaksfavorit.
Skär i önskad form.
Hetta upp smör tillsammans med någon eller ett par teskedar av sockerlagen i en stekpanna.
Bryn sockerkaksbitar där i tills de är fint gyllene.
Lägg upp på fat att svalna.
Toppa med philadelphiacremen och ringla över sockerlagen, samt dekorera med rabarberspiraler.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar