måndag 4 maj 2015

Luftig chokladmousse med salta jordnötter och chokladsås




Det fick bli söndagens dessert.
Rester faktiskt.
Hade både äggula sparat, och en skvätt grädde, och lite jordnötter sedan jag gjorde dessa giant snickers till min bro,r och så chokladsås kvar från denna läckra chokladtårta.

Jag använde mig av Roy Fares recept som jag gjort en gång tidigare, gjorde dock bara en halv sats av receptet och det räckte gott till oss fyra + en liten skvätt till Elin.



ROY FARES CHOKLADMOUSSE
6 portioner 

 

200 g vispgrädde (2 dl)
120 g mörk choklad, 64% (jag tog 70%)
100 g vispgrädde (1 dl)
80 g äggula (4)
50 g vatten (0,5 dl)
45 g strösocker (0,5 dl)

Vispa 200 g grädde löst och ställ in i kylen. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp 100 g grädde, häll den över chokladen och låt den smälta. Blanda med en stavmixer eller slickepott ihop till en tryffel.
Lägg äggulorna i en bunke. Koka upp vatten och socker och rör om tills sockret lösts upp. Häll i en tunn stråle ner sockerlagen i äggulorna och vispa samtidigt med elvisp på högsta hastighet. Vispa tills det blir ett skum.
Vänd med en slickepott ner tryffeln i skummet och blanda väl. Vänd ner grädden, blanda noga. Häll upp i portionsformar och låt stelna i kyl minst ett par timmar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar