torsdag 26 februari 2015

Pannkaka/crepes med fitnessfighten


Barnen här hemma fullkomligen älskar pannkakor och skulle helst äta det varje dag.
Max en gång i veckan brukar vi göra det men nu var det ett tag sedan.
Så idag var det dags igen.
Men på lite nyttigare, mer fiberrikt sätt.
Så jag kunde äta två på min sjuttiogramsdel med kolhydratsmat.
Detta kompletterade jag med kräftröra till en crepes, severat med massa grönsaker!
JÄTTEGOTT!

Anledningen till att jag byter ut lite av vetemjölet är att bovetemjölet och fiberhavregrynen innehåller runt 30% mer protein än vetemjölet och dessutom innehåller mer fibrer. Man blir mättare och gladare i kroppen helt enkelt!
Antagligen fungerar det att byta ut allt vetemjöl också men vågade inte prova idag ifall det skulle bli svårstekt.

Kräftröran har jag inte stenkoll på mängderna så det som står i receptet är uppskattat till väldigt nära verklighet iallafall.
Pannkaksreceptet kan jag mängderna men vet inte hur många det blev men runt 20 st åtminstone.
Så tydligt beskrivet recept att ett barn förstår!


PANNKAKOR
2,5 dl vetemjöl
1 dl bovetemjöl
1 dl fiberhavregryn
1 tsk salt
10 dl lättmjölk
7 ägg
lite smör- & rapsolja

Börja med att mäta upp vetemjöl, bovetemjöl, havregryn och salt i en bunke.
Vispa ner hälften av mjölken i mjölet/grynen.
Käck i äggen och vispa ner dom tillsammans med resterande mjölk tills du har en klumpfri smet.
Smält ett par matskedar smör- & rapsolja i en pannkakslagg, häll runt smöret så pannan blir fet och häll sedan över fettet i bunken. Vispa ner det.
Häll en liten skvätt smet i pannan, ca 0,5-1 dl, och vinkla runt så det täcker botten. Stek på medel till hög värme tills pannkakan "torkat", vänd på den och stek andra sidan. Kontrollera att färgen är gyllenbrun. Då är den klar. Fortsätt med nästa. Vispa i bunken innan varje annars lägger sig alla grynen på botten.


KRÄFTRÖRA
200-250 g lättkvarg
1 burk kräftstjärtar i lake à 140 g
1 liten rödlök
1 liten citron
en nypa chiliflakes
lite svartpeppar
lite salt

Häll av spadet från kräftstjärtarna men du behöver inte pressa ur dom, blir bara gott med lite saftighet kvar.
Lägg kräftorna i en skål.
Finhacka rödlöken och tillsätt i skålen.
Dela citronen och pressa all saft ur dom över skålen. Håll andra handen under så eventuella kärnor hamnar där.
Krydda med chiliflakes, svartpeppar och salt.
Blanda runt med kvargen.
Klart och superfräscht och gott.



Nu är det bara två dagar kvar av denna månaden.
Tycker det gått förvånansvärt smärtfritt.
Inte en mjuk brödskiva.
Inte en gnutta bregott.
Inte ett glas mjölk till maten (bara lite på gröten till frukost som är godkänt)
Inte en ostskiva.

Men jag är redan anmäld till fortsättningsprogrammet i mars.
Det innehåller 3-4 träningspass i veckan.
Lite mer lagom!
Men samma kostprogram tror jag.
Tror jag får se det imorgon eller på lördag.

Hittills har jag tappat 2,8 kg och 7 cm i midjan.
På söndag ska jag göra slutmätningen och även kolla vilopulsen på morgonen när jag vaknar.
Vilopulsen har jag inte kollat en enda gång sedan starten, ska bli spännande.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar