söndag 15 februari 2015

Två veckor med fitnessfighten

Stekt fäskytterfilé med rårakor.

Taco med kvarggucamole.

Skaldjursröra på kvarg.

Pepprig torsk, potatis och skaldjursröra.

Igår hade jag kört halva tiden på fitnessfighten, det vill säga 14 dagar eftersom februari är lite kortare än alla andra månader.
Så i morse vägde och mätte jag mig igen.

Resultat på 14 dagar:
-1,8 kg & -5 cm i midjan

I helgen har jag återigen skippat fitnessfightens träningsprogram till förmån för längdskidåkning.
Jag har varit iväg till Kalhyttan i Filipstad och åkt både lördag och söndag.
2 timmar igår och 1 timme, 45 minuter idag men i princip lika långt båda dagarna, 18 resp. 19 km.
Jag har verkligen utvecklats dessa få veckor jag åkt. Första gången vågade jag inte ens åka ner i minsta backe medan jag numer stakar på extra fart.
Tekniken har börjat komma.
Det är för väl det, för nu är det bara drygt två veckor kvar tills jag ska köra halvvasan.
Tufft kommer det bli men livet är väl till för att ge sig utmaningar va?

Och lite mer olika maträtter har vi fått till.
Så skönt att vi lyckats variera så mycket.
Jag har så svårt att äta samma samma hela tiden.


RÅRAKOR
1 PORT

70 g riven potatis
60 g riven morot
2 msk finhackad gul lök
1 msk äggvita
salt & peppar

Blanda ihop ingredienserna. Klicka upp i en stekpanna med lite olja och stek på båda sidor tills den fått fin färg.


KVARGGUCAMOLE
4 PORT

2 st mogna avocado
citronsaft från 0,5 citron
2 små vitlöksklyftor
ca 1 dl kvarg
chiliflakes
salt

Gröp ur avocadon och mixa/mosa ihop med alla andra ingredienser till en slät konsistens.

Jag hoppas jag mindes alla ingredienser i rätt mängd. Jag improviserade bara ihop något i matlagningsstunden.
Den blev vädigt god med lagom hetta så denna kommer jag göra även efter fitnessfighten när jag äter taco.


SKALDJURSRÖRA PÅ KVARG
4 PORT

0,5 burk räkor i lag
0,5 burk kräftstjärtar i lag
250 g kvarg
1-2 msk hackad dill (tog fryst)
saft från en 0.5 citron
liten bit finhackad rödlök

Pressa ur lite vätska ur räkorna och kräftstjärtarna och blanda ihop med resterande ingredienser. Servera med ugnsstekt torsk, potatis och sallad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar