tisdag 10 februari 2015

Tio dagar med fitnessfighten







Här har jag lagat kycklingfilé med bulgur, kokt färsk broccoli, ugnsrostade rödbetor, rå paprika serveras med pestocreme.
Mängden jag skriver i receptet är vad jag äter enligt fitnessfightenprogrammet.
När vi lagar maten gör vi så att det räcker till alla i familjen.
Så himla bra att det inte är några konstigheter med maten.
Väldigt lite salt är det med vilket är utmärkt för Elin som ännu är så liten.


CHILI- & CITRONKYCKLING MED BULGUR
1 PORT

150 g kycklingfilé
1 tsk olivolja
citronsaft
chilipulver
chiliflakes
25 g okokt bulgur (70 g kokt)
50 g rödbetor
40 g broccoli
10 g paprika
50 g kvarg

Börja med att skär kycklingen i mindre bitar och lägg i en ugnssäker form.
Ringla över oljan, pressa över citronsaft och strö över chilipulver och chiliflakes.
Tillaga i ugn på 200 grader ca 20 minuter.
Koka bulguren enligt förpackningen.
Skala och klyfta rödbetorna och rosta dom i ugnen samtidigt som kycklingen.
Skär broccolin i små buketter och koka mjuka.
Skär paprika.
Servera med kvarg blandat med peston för en god creme.
Ät en knäcke med skinka till och drick vatten.


I eftermiddag var jag ute och åkte längdskidor.
Det var jättehalt.
Jag märkte genast hur jag blev skraj då jag mindes åkturen uppe i sälen.
Jag har fortfarande ont i svanskotan.
Sedan var det lite läskigt med när det går så fort i backarna och jag är själv ifall jag slår mig illa.
5 km blev det iallafall, bättre än inget.
Sedan körde jag styrketräningen här hemma.

Idag har det varit en sån där dag då jag suktat efter en macka och varm choklad.
När jag kom hem efter skidåkningen möttes jag av pannkaksdoft och hungrig som jag var sög det ordentligt i tarmen men det var bara att käka köttfärssoppan som var kvar från dagen innan.
Gott det med!

Så jag har alltså överlevt 10 dagar nu utan några större jobbigheter men jag längtar ännu efter mina nybakta semlor som ska bakas när det är klart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar