måndag 30 mars 2015

Klassiska semlor



När semmelfesten var i full gång var jag mitt uppe i fitnessfighten. Därför bestämde jag mig för att njuta av hembakta semlor i mars istället.
Med ett par dagar tillgodo bakade jag mig en liten sats i lördags.
Jag använde mig av Roy Fares recept.
Jättegoda bullar men jag föll inte riktigt för mandelfyllningen som var för söt för min smak. Jag gav bort några till en vän som gav toppbetyg, godaste hon ätit.
Vill man göra mandelfyllningen lite mindre söt så är det gott att göra så här.


SEMLOR
14 ST

Vetedeg, fördeg:
200 g mjölk (2 dl)
260 g vetemjöl (4 dl)
25 g jäst

Värm mjölken till fingervarmt och låt den blandas runt med vetemjölet och jästen i en matberedare på mellanfart till det gått ihop till en deg. Låt vila i ca 15 minuter.

Vetedeg, efterdeg:
160 g vetemjöl (3 dl)
1 ägg
2 g salt (0,5 tsk)
5 g mald kardemumma (1 msk)
100 g rumstempererat smör
85 g strösocker (1 dl)

Blanda i dessa ingredienser i fördegen och kör maskinen på låg hastighet först i någon minut. Sedan lite snabbare i ca 7 minuter tills degen blivit glansig, fin och känns elastisk. Dela upp degen i 14 bitar, ca 60 g/st och forma till runda bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa under duk till dubbel storlek i 1,5-2 timmar.
Vill man skynda på jäsningen lite kan man sätta ugnen på 30 grader och ställa in en liten skål med vatten längst ner i ugnen, in med bullarna och jäs dom där...fungerar som ett jässkåp då.
Grädda mitt i ugnen på 210 grader varmluft i ca 8-10 minuter tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg.

Mandelfyllning
500 g mandelmassa
50 g mald mandel (1 dl)
50 g hackad mandel (0,5 dl)
5 g malen kardemumma (1 msk)
20 g vaniljsocker (1,5 msk)
90 g florsocker (1,5 dl)
150 g mjölk (1,5 dl)

Dekoration
1 liter vispgrädde
florsocker

Blanda alla ingredienser till mandelfyllningen utom mjölken. Tillsätt lite mjölk i taget och blanda väl tills du fått en fin mandelfyllning.

Vispa grädden till önskad konsistens.
Skär av locken och gröpa ur lite bröd.
Fyll med mandelfyllningen, spritsa på grädden, lägg på locket och pudra över florsocker.
Servera och njut!





I lördags morse innan jag bakade var jag ute och cyklade för första gången i år.
Det blev en tur på 33 km runt möckeln.
Och i morse simmade jag för första gången sedan jag var pytteliten sånär som på några meter i sjön förra sommaren. 60 eller 62 längder blev det, alltså 1500 meter.
Det tog 45 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar