torsdag 27 februari 2014

Ett argt inlägg

Det är det här som kallas hundbajspåse och är tänkt att du ska ha med dig när du är ute med din hund!


Varför tar man inte upp skiten efter sin hund?
Tycker det känns som det blir värre och värre för varje år.
Promenaden på cykelbanan mellan Pekås och Stora Valla är rent ut sagt vidrig.
Det ligger skithögar överallt.
Stora som små.
Smala som tjocka.
Långt in och långt ut på kanterna.
När barnen håller i sig på var sin sida om vagnen behöver jag gå mitt på gångbanan för att minska risken att trampa i skithögarna. Jag får gång på gång varna barnen.
Min direkta känsla är att 9 av 10 inte tar upp sin hunds bajs.
Så mycket bajs ligger det.
Tycker man att det är för tråkigt eller för jobbigt så finns det påsar i glada färger som t ex turkos och rosa som lättar upp arbetet som faktiskt är självvalt i och med att man valde att bli med hund.


Jag har själv hund.
Haft i lite mer än nio år.
Visst, det är aldrig kul att plocka bajs.
Inte på vintern när fingrarna nästan fryser sönder.
Inte på hösten när det är kletigt och blött.
Inte på våren när all annan skit syns.
Men hör ni: JUST DO IT!
Inga undanflykter.
Hjälps alla åt så blir det så mycket enklare och trevligare.
Det är aldrig kul att gå slalom mellan skithögarna för att kunna ta upp sin egen hunds bajs.
Skulle man nu ha slut på påsar eller tappat dom eller glömt dom, ta samma runda dagen efter eller senare på dagen igen och plocka upp det då! (Ja det har hänt mig och jag har då gjort så)


Personligen kan jag önska fler sopkorgar för hundbajs.
Det finns alldeles för få och man kan få gå flera kilometer och ibland hela promenaden innan man hittar en.
Det tror jag kan vara en orsak till att många inte plockar upp men fortfarande inte en godtagbar ursäkt.

Och till er som fortfarande inte tänker plocka upp skiten kan väl börja rasta era hundar i skogen istället.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar