fredag 10 januari 2014

Värmande grön soppa




SPENATSOPPA

En av mina favoritsoppor.
Billig, god, enkel, nyttig.

Jag gör den inte efter något recept utan höftar lite bara tills jag känner mig nöjd.

Men på ett ungefär gör jag såhär:

Smälter en klick smör i en stor gryta.
Häller i ca 500g hackad fryst spenat som får fräsa tills den tinats upp.
Kryddar med vitlökspulver, salt, vitpeppar, svartpeppar, en nypa socker och så smular jag över 1-2 grönsaksbuljongtärningar.
Rör runt.
Oftast häller jag på en förpackning matlagningsgrädde men nu hade jag en öppnad vispgrädde så tog det istället.
Sen häller jag nog på 1,5 liter mjölk.
Rör ut ca 3 msk maizena med lite kallt vatten och tillsätt det.
Låt puttra en stund med lock på för den har en förmåga att skvätta väldigt.
Känn efter om du är nöjd med konsistens och smak.
Då är den klar.

Servera med kokta ägg och korvbitar och lite knäckebröd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar