torsdag 16 januari 2014

Tidsfördriv & pillkanter






Eftersom lillskrutta inte verkar förstå än hur hon ska ta sig ut så fick jag passa på att sy sängkläder till henne.
Storleken är anpassad till en spjälsäng.

Standardmått på sängkläder till spjälsäng är 130*100 cm på påslakanet och 38*55 cm på örngottet.
Jag gjorde dock mitt eget mått på kuddfodralet, ca 32*52 cm tror jag det blev. Vingen runt är såklart inte medräknad i det.
Sen tog jag en billig kudde som jag plockade ur hälften av vadden och sydde om måttet och klippte av det överblivna.

Ville ha lite lyxigare påslakan så jag valde att sy i ett kantband i kontrastfärg och sydde dessutom från utsidan med gul sytråd för ännu mer kontrast.

Hörnen på örngottet fick jag inte till på något bra sätt eftersom jag valde att göra ett långt band som jag sydde i men sen kom jag på att jag kan se det som en bra grej ändå. Barn gillar ju ofta att pilla på någon liten kant så nu tänker jag att de kuddhörnen blir trevliga pillkanter.

Allt är köpt på stoff & stil.
Det med luftballonger var dessutom på rea.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar