lördag 18 januari 2014

Trevliga besök





Började ju baka på en kaka igår som jag skulle ha och bjuda gästerna på men hade glömt bort den viktiga delen att degen skulle ligga i kylen 6 timmar.

Så jag fick hitta på något annat.

Kom på att jag ännu inte bakat något av storbagerskan Manuela Kjeilens recept.
Hittade ett cookierecept som man kunde välja att göra vanliga cookies av eller mjuka i formar och servera med glass.
Jag använde mig av små tartelettformar och det gick bra.
Dock hade det bästa varit att låta dom ligga som runda bollar i formen istället för att platta ut dom lite som jag gjorde.

Cookies är ju cookies och ett bra recept är alltid gott.
Denna smakade som lätt bakad cookiedeg.
Skulle säkert passa att blanda runt med lätt tinad vaniljglass för att på så vis få till sin egen Ben & Jerry glass.


Väntade ett planerat besök och fick även ett oväntat, men ack så trevligt besök, precis innan.
Hon hade med sig en himla trevlig "stå ut sista veckan låda".
Den kommer jag må bra av!


Nu till receptet.
Jag bakade med varmluft på 150 grader.
Tog skållad sötmandel i halvor istället för valnötter.
Och gjorde halv sats som räckte till 6 desserter.

Baked Cookie Cups with Ice Cream & Raspberry

50 kakor eller 15 desserter

225 g smör, rumstempererat
170 g socker
150 g farinsocker
2 stora ägg
1-2 tsk vaniljextrakt eller starkt kaffe
290 g vetemjöl
1 tsk natron (natriumbikarbonat)
300 g chokladknappar
100 g valnötter

vaniljglass
hallon

Värm ugnen till 175 grader.

Rör smör, socker och farinsocker fluffigt i ca 3 minuter.

Tillsätt ett ägg i taget. Tillsätt vaniljextrakt eller starkt kaffe tillsammans med det sista ägget. Rör det luftigt i ytterligare 2 minuter.

Blanda vetemjöl och natron väl. Tillsätt mjölblandningen och rör om tills allt är ordentligt blandat. Rör ner chokladknappar och valnötter. Valnötterna kan uteslutas om du inte gillar smaken.

Om du bakar cookies, lägg en glasskopa av blandningen per kaka på en ugnsplåt och grädda i ca 11 minuter.

Om du bakar Baked Cookie Cups, fördela 2-3 matskedar av blandningen i varje form. Grädda i ca 15 minuter.

Jag föredrar att använda varmluft när jag bakar de här kakorna, då blir de luftigare.

Garnera gärna de färdiga desserterna med lite glass och bär. Om du vill ta ut svängarna ordentligt kan du ringla över lite smält choklad. Ska det vara gott, så ska det vara gott!

Sen är det bara att njuta...och njuta...

Recept: Manuela Kjeilen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar