lördag 31 januari 2015

Leilas tekakor & fitnessfighten


Hade ett halvt jästpaket och havremjölk kvar efter scones- & focacciabakningen i söndags så igår tog jag tag i tekaksbakningen som skulle bli av.
Jag kavlade mina väldigt tunt så de blev nästan lite lika hällakakor istället.
Jättegoda.

Receptet här under är Leila Lindholms ur boken a piece of cake men som sagt så hade jag havremjölk istället för vanlig komjölk.
Vill man göra helt mjölkfria så är det bara att byta ut smöret mot mjölkfritt margarin också.
Jag fick lätt till 12 st kakor.


Och så var det fitnessfighten.
Jo detta är sista vita brödet jag äter på åtminstone en månad.
Jag gick med i fitnessfighten förut idag och ska köra under februari månad.
Jag startar alltså imorgon.
Jag har lessnat för länge sedan på att inte komma ur ekorrhjulet och bryter nu av ordentligt för att en gång för alla få bort de sista kilona som jag inte trivs med. Det där som sitter där, sitter där som något slags bihang. Jag har inte haft svårt att komma tillrätta förr men nu har jag helt kört vilse.




LEILAS TEKAKOR
10 kakor

5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 gram smör
25 gram jäst
8-9 dl vetemjöl special
1. Värm mjölken till cirka 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap.
    Låt blandningen stå och svälla i cirka 20 minuter.
2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 225 grader.
7.Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor cirka 1 cm tjocka.
8. Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.
9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar