fredag 16 januari 2015

Teapot cake














Mamma fyller 50 år på söndag och då vill jag ge henne en tårta. Dock får hon den redan idag.
Jag tänkte att en romantisk tekanna i vitaste vitt kunde passa.
Med lite tid som vanligt gjorde jag det så enkelt som möjligt för mig.

Jag började med att göra en sats av den HÄR chokladtårtbotten.
Sedan bredde jag på ett lager nutella.
Till nästa lager hade jag kokat kolasås. Till det använder jag mitt kolarecept med avslutar koktiden lite tidigare. HÄR har du det receptet.
Kolan toppade jag med skalade rostade hasselnötter som jag skar i mindre bitar.
Sedan spacklade jag den med italiensk marängsmörkräm. Receptet HÄR, dock hade jag vanligt smör.

Sedan täckte jag den med sugerpaste från Fun Cakes. Det var nytt för mig men inte sista gången, helt underbar att jobba med!

Tekannan gjorde jag av rice crisp treat som du hittar recept på HÄR.
Sedan formade jag bara till den med blöta händer till önskad form. Låt stelna.
Måtta upp övriga tillbehör.
Sedan täckte jag kannan med sockerpasta. Jag blötade lätt med vatten först på rice crispen så det fastnar ordentligt.



Har lite bråttom så det blir ett halvtaskigt inlägg, kan komplettera senare om intresse finns. Så ställ frågor i kommentarsfältet så svarar jag sen.
Jag ska strax iväg till fjällen på längdåkningsträningshelg!
Hoppas bara jag inte kommer må sämre, känner mig lite risig nu och ungarna är sjuka.


Ha en fin helg!





1 kommentar:

  1. SÅ fin! Låter så enkelt när du beskriver, haha. Ser riktigt avancerad och fin ut!
    Hoppas den smakade lika gott som den ser ut!

    SvaraRadera