torsdag 8 januari 2015

Julrester del 2



Det tog visst sin lilla tid för mig att ta mig tiden att skriva det här inlägget.
Men det gör nog inte så mycket för grönkålen är nog fin fortfarande kan jag gissa. Den håller sig otroligt bra.
Jag testade att göra en grönkålspaj på resterna vi hade kvar från jul.
Den blev överraskande god så nu hoppas jag få tag på grönkål året runt. Annars finns det väl fryst att använda. Men jag tycker verkligen inte så värst mycket om frysta grönsaker. Färska är såå många gånger godare!
Receptet hittade jag på arla.se
Jag hade dock bara hälften av grönkålen. I receptet nedan ser ni hur jag gjorde och vilka mängder jag använde.


GRÖNKÅLSPAJ

8 PORT.

PAJDEG:
125 g kallt smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

FYLLNING:
250 g grönkål
0,5 dl mandelspån
2 dl riven ost
2 dl grädde
3 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

GÖR SÅ HÄR:
Hacka ihop smör och mjöl för hand eller i matberedare. Tillsätt det kalla vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Låt den vila i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Repa och tvätta grönkålen, koka den mjuk i saltat vatten, ca 5 minuter. Häll av vätskan och låt kålen svalna lite.
Nagga pajskalet och förgrädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Krama resterande vätska ur grönkålen och hacka den.
Lägg kål, mandel och ost i pajskalet.
Vispa ihop mjölk, ägg, salt och peppar. Häll smeten över kålen.
Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.

Kan absolut ätas som den är, säkert både varm och kall.
Vi åt den varm med räkor som legat i lag till. Det var supergott.
Kan tänka mig att den är god att servera varm, toppad med krämig fetaost!


Våga testa den här nu.
Den var verkligen oväntat god.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar