lördag 24 januari 2015

Elins ettårstårta









Ett helt år har nu gått sedan vår lilla skrutta kom ut till oss!
Älskade goa ungen fick en så fantastiskt fin tyllklänning med rosor av sin yngre faster i julklapp och den var såklart en given ettårskalasklänning.
Jag tyckte det kunde vara kul att göra en matchande tårta.
Så här blev den.
Dock lite besviken på färgen.
Den var så himla lik alla gånger jag tittade men sedan verkar persikofärgen ha mognat igenom mer efterhand. Jag färgade pastan lite väl sent helt enkelt. Men som vanligt har jag inte så mycket tid till förfogande för sånt här så jag är toppennöjd ändå.

För att inte göra den allt för söt så blev det chokladmousse och blåbärsgrädde som fyllning.
Elin år den med god aptit!

Jag har äntligen köpt mig ett par nya springformar från panduro i mindre storlekar. Perfekt då vår släkt inte är några storätare i tårtor och jag slipper ständigt göra för stora bottnar att skära till.
Jag köpte en 18 cm och en 12 cm form.
Till botten gjorde jag återigen Roy Fares recept och en sats blev perfekt i dessa två. Dock är den lilla formen låg så där får man sätta fast ett bakplåtspapper runt kanten för extra höjd.

Den här gången köpte jag ProGel pastafärg och färgade med. Den var helt fantastiskt dryg och gav mycket färg. Tips! Jag handlade min hos tantfondant.


TÅRTBOTTEN

50 g smör
180 g vetemjöl (3 dl)
12 g bakpulver (2,5 tsk)
30 g kakao (0,75 dl)
170 g ägg (3)
250 g strösocker (2,75 dl)
150 g mjölk (1,5 dl)
1 apelsin, rivet skal

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en rund bakform med avtagbar kant, ca 20 cm i diameter.
Smält smöret och sikta samman mjöl, bakpulver och kakao i en bunke. Vispa ägg och socker pösigt i en annan bunke. Blanda ner lite i taget av de torra ingredienserna tillsammans med mjölken och apelsinskalet.
Vänd runt till en slät smet. Tillsätt smöret och blanda väl.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter, tills kakan är genomgräddad.

CHOKLADMOUSSE
2 dl vispgrädde
120 g mjölkchoklad

Bryt/hacka chokladen i mindre bitar och lägg dom i en kastrull.
Häll på grädden och smält samman på svag värme under omrörning då och då. Det ska inte koka. Ställ i kyl och låt bli kallt. Gärna över natten. Har du bråttom kan du ställa i frysen och röra i den då och då. När den är ordentligt kall vispar du upp den till lagom fluffig konsistens.

BLÅBÄRSGRÄDDE
2,5 dl vispgrädde
ca 1 dl frysta blåbär (fungerar såklart med färska också)
1 msk vaniljkrämspulver

Häll upp de frysta blåbären på ett fat och strö vaniljkrämspulvret över och låt tina lite lätt.
Vispa grädden och vänd ner blåbären och vispa lite till.

ITALIENSK MARÄNGSMÖRKRÄM
100 g äggvita
150 g strösocker
40 g vatten
225 g smör
1-2 msk vaniljsocker

Mät upp äggvita i en fettfri bunke, gärna rostfri.
Mät upp socker och vatten i en kastrull.
Skär smöret i små kuber.
Koka upp sockerlagen till 118 grader. Vispa under tiden upp äggvitan till ett skum.
Tillsätt sockerlagen i en tunn stråle i äggvitan under konstant vispning.
Fortsätt vispa marängen kraftigt tills den blivit sval och tjocknat. Tar minst 5 minuter.
Fortsätt vispa och tillsätt smöret i omgångar samt vaniljsockret.
När allt smör är i kan det se ut som den skär sig en sväng men fortsätt bara vispa så går den strax ihop till en fin smörkräm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar