lördag 12 maj 2012

Tårta med kamé och rosett










Fylld med ett lager grädde med bitar av Marabou black. Ett lager grädde med bitar av hallon. Spacklad med lyxig chokladkräm. Lock av mashmallowfondant (mmf) och sugerpaste (sp/sockerpasta).
Kanske inte direkt de smakerna man förväntar sig i en tårta med det här klassiska utseendet.

För att få perfekt resultat på ytan när man täckt en tårta är det superviktigt med ett väl arbetat underlag. Det är som vid tapetsering. Fuskar man med spacklet kommer det garanterat att synas igenom tapeten/färgen.
För att få till det på en tårta föredrar jag att ta på ett tunt lager åt gången och sen in i kylen en stund och sen ut igen och spackla lite till. Så gör jag tills jag är nöjd.

Det är mycket svårare att få på sockerpastan snyggt på en kantig tårta än en rund. Särskilt den lilla var meckig. Där finns det inte lika stora ytor att arbeta ut sockerpastan på. Det gick överraskande bra på den stora tårtan, endast lite lite sprickbildning i hörnen som knappt syns.

Det här var första gången jag testade på att spritsa pärlteknik. Det blev helt ok tycker jag.

Till "spetsarna" och kamén har jag använt mig av formar som jag tryckt ut sp i och sen skurit ut alla små vinklar runt om. Det var inte svårt men tålamodskrävande, tidskrävande och pilligt. De är sedan penslade med pärlemorskimmer. Tyvärr så har jag min kassa kamera så det syns inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar