tisdag 15 maj 2012

Kvällsmiddag med dessert



Det fanns ingen mat till mig när jag kom hem efter jobb och storhandling. Tiden sprang iväg innan allt var inplockat i skåp. Jag behövde snabbmat. Jag testade att göra plättar bestående av äggvita, fiberhavregryn och kvarg. De var så himla enkla att göra och steka.
Och oh så gott det var för det kändes lite som jag åt en blandning av macka och hamburgare.

Till dessert blev det färska jordgubbar med vaniljkesella. Jag köpte vaniljpulver idag för att testa. Innehåller endast vaniljstång och inget mer! Det blandade jag då bara med lite kesella.
Behöver jag ens säga att det var gott?!

Vill du göra dessa mackburgare själv så knäcker du ner tre äggvitor i en bunke och tillsätter 15 g fiberhavregryn och 50 g lätt kvarg. Vispa ihop och låt stå en liten stund. Stek dom gyllenbruna några minuter.
Bred på lite kvarg/kesella. Lägg på några färska spenatblad, rökt kalkon/kyckling, tomatskivor och lite avocado. Strö på örtsalt. Lägg slutligen på en plätt.

Jag har även förberett kardemummaplättar till mina två mellanmål som ska ätas på jobbet imorgon. Den ena tar jag blåbär & hallon till och den andra små äppeltärningar. Till båda varianterna serverar jag kanel- & vaniljkesella.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar