måndag 11 augusti 2014

Min 30 års tårta






Tre dagar efter att Joel fyllde 4 år var det min tur att fylla.
Hela 30 år den här gången.
Då bjöd jag på denna tårtan som är efter ett recept av Roy Fares.
Jättegod.
Aldrig har jag gjort en sådan smakrik och saftig chokladbotten!
Testa! Det är den värd.
Jag testade att göra sockerblommor där man gör varje blad separat med floristtråd i och binder samman flera sedan när de torkat. Kan ingenting om tekniken men någon form av fantasiblomma blev det. Tyvärr tänkte jag mig inte för och monterade dit blommorna redan dagen innan så de började smälta, speciellt den som låg mot frostingen.

Tårtan fick heller inte alls det utseende jag hade tänkt mig.
Och den där guldfärgen har jag slutat gilla. Tycker den inte alls ser så guldig ut.
Någon som har tips på den perfekta guldfärgen så mottager jag det tacksamt.

Hur som helst så var det en väldigt god tårta.
Här kommer receptet som är enligt grundreceptet.
Jag gjorde min gånger 2,5.


CHOKLADTÅRTA

TÅRTBOTTEN

50 g smör
180 g vetemjöl (3 dl)
12 g bakpulver (2,5 tsk)
30 g kakao (0,75 dl)
170 g ägg (3)
250 g strösocker (2,75 dl)
150 g mjölk (1,5 dl)
1 apelsin, rivet skal

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en rund bakform med avtagbar kant, ca 20 cm i diameter.
Smält smöret och sikta samman mjöl, bakpulver och kakao i en bunke. Vispa ägg och socker pösigt i en annan bunke. Blanda ner lite i taget av de torra ingredienserna tillsammans med mjölken och apelsinskalet.
Vänd runt till en slät smet. Tillsätt smöret och blanda väl.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter, tills kakan är genomgräddad.

APELSINCHOKLADFROSTING

300 g mörk choklad, 64%
100 g vispgrädde (1 dl)
1 apelsin, rivet skal
200 g färskpressad apelsinsaft (2 dl)
50 g honung (2 msk)
100 g rumstempererat osaltat smör
300 g philadelphiaost (eller annan färskost av samma typ)

Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde, apelsinskal och saft samt honung. Ställ åt sidan och låt stå i några minuter. Sila av apelsinskalet, koka upp blandningen igen och häll den över chokladen. Klicka i smöret och blanda med en slickepott till en slät tryffel.
Täck bunken med plast och låt stå i rumstemperatur över natten för att stelna. Låt alternativt tryffeln stå i kylen i ca 2 timmar för att stelna, därefter i rumstemperatur i cirka en timme. Vispa sedan ner färskosten, lite i taget.

GARNERING

200 g mörk choklad, 64%
1-2 apelsiner
cirtonmeliss

Chokladplattor- Hacka och smält chokladen i mikro eller i ett vattenbad. Häll ut chokladen på bakplåtspapper och stryk ut den med en palett till breda plattor. Låt stelna.

Dela kakan i 3 bottnar, lägg den understa på ett fat och bred på en tredjedel av chokladtryffeln jämnt ovanpå den. Lägg på en tårtbotten och upprepa proceduren. Lägg på den sista tårtbottnen och spritsa ut runda tryffelbollar. Filea apelsinerna och dekorera med filéerna samt citronmeliss. Dekorera sidorna med chokladplattorna.


KOMMENTARER:

Det går lika bra med en form utan avtagbara kanter.

Mina bottnar fick vara i frysen någon vecka och de var goda iallafall. Skönt att kunna förbereda.

Min tryffel var inte stel på morgonen så jag blev lite orolig men när jag vispade i färskosten som var kall så gick den ihop och blev krämig och fin ändå. Kan vara för att jag gjorde en sats gånger 2,5. Frostingen gick utmärkt att frysa. Testade att göra det med det som blev över och det märktes ingen skillnad. Den behövdes inte ens vispas upp. Jag tinade bara upp den helt i kylskåpet och rörde lite i den med sked.

Jag använde ju inte några chokladplattor på min utan tog istället frostingen som skulle spritsats på toppen och bredde ut den på sidorna istället.

Filéade apelsiner skar jag i små små bitar och strödde ut mellan tårtbottnarna istället. Använd gärna ekologiska apelsiner. De smakar oändligt mycket bättre och är så otroligt saftiga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar