söndag 10 augusti 2014

Mamma mu får ett sår - pannkakstårta








Den här tårtan gjorde jag till Joel när han fyllde 4 år för ett par veckor sedan.
Min mormor är världsbäst på att steka pannkakor så det fick hon äran att göra. Och det gjorde hon med bravur. Fattar inte hur hon får dom så exakt lika tjocka och lika stora, jämna och hela varje gång. Och så underbart goda också!

Joel älskar Mamma Mu och kråkan och speciellt historien om när hon får ett sår. Jag vet inte hur många gånger jag läst boken och hur många gånger han sett klippet på youtube.
Och så är pannkakor hans absoluta favoritmat.

Gabriel, Joel och jag gav oss ut i skogen och plockade ett gäng blåbär att ha i tårtan tillsammans med vaniljkrämsgrädde/glasscreme och chokladkräm som jag hittade på sockerrus hemsida.
Detta varvades i tunna lager med pannkaka.
Sen täckte jag den med marängsmörkräm (vanligt smör denna gång) som jag färgade rosa som Joel också gillar. För säkerhets skull frågade jag om han ville ha gul, grön eller rosa.

Tårtan är täckt med grön sockerpasta.
Det var bedrövligt svårt att få till den i hettan och fukten. Den gröna pastan var dessutom väldigt mjuk redan från start. Efter fem försök gav jag upp och ångrade en stund att jag inte färgade smörkrämen grön istället så hade jag kunnat skippa sockerpastan.
Men jag knådade ihop högen, bankade argt ut den till en tjock platta, lade in den i kylen och drog på pumpen på kylning i ett par timmar.
När temperaturen var nere på 24-25 grader gjorde jag ett nytt snabbt försök att kavla ut den kalla pastan och det var på snöret att den höll ihop.

All dekoration är gjord i sockerpasta. Det passade sig inte alls bra i denna värmen heller. Det verkade så bra först när jag bara gjort stommen av mamma mu och hon fick stelna över natten lutandes mot en mugg. Jättestel och fin dagen därpå när jag jobbade vidare med den så jag tänkte aldrig mer på den där muggen. På morgonen när jag kom ner och skulle visa den färdiga mamma mu för Joel så hade hon ramlat helt platt bak och hela bröstet och halsen var uppfläkt. Jag kan lova att jag dolt det bra! Det var ju tur i oturen att hon ändå skulle ha smält spenat över ansiktet så det fick helt enkelt bli lite extra.

Glasscreme/vaniljkrämsgrädde gör du enkelt genom att blanda vaniljkräm med vispad grädde, lika delar eller efter smak.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar