tisdag 21 april 2015

Mazarinkaka med hallonglasyr





Jag är så sugen på att baka hela tiden.
Det är så roligt.
I helgen tog vi hit Fredrics ena syster med familj och bjöd på fika, bland annat denna mazarinkaka.
Den blev väldigt omtyckt.
Så där härligt saftig och mjuk.
Mazarin är så underbart gott men så älskar jag mandel också.
Receptet hittade jag på tidningenhembakat.se

Hallonglasyren smakade inte så värst mycket hallon trots att jag tog lite mer än receptet angav men färgen blir fin iallafall.
För att få ihop min mördeg behövde jag tillsätta lite vatten. Kavla den lättast på plastfolie så är det lätt att vända ner den i formen sedan.
Och passa på gräddningstiden. I min ugn brukar jag få grädda lite längre än vad det står i recept men nu räckte det med 33 minuter (som till och med blev lite övergräddat) och det står 35-40 minuter.

En god kaka väl värd att testa.
Kul att var och en kan skära sig en egen liten bit och mindre jobb än att göra massa småformar.




I morse var jag ute och sprang 2 km igen och det kändes mer igen. Den högra är helt smärtfri men den vänstra sidan är inte skön. Blir en sådan här sväng på torsdag igen.
Sedan tror jag att jag kanske testar lite längre sträcka på mjukare underlag i helgen för att se hur det går.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar