fredag 24 april 2015

Giant Snickers bar 2 KG!!





Den är enorm.
En snickers på hela 2 kg!
Det var min bror som tidigare i vår frågade om jag kunde göra två sådana här till när han ska iväg och tävla enduro, vilket är imorgon.
Han skickade den HÄR länken med ett klipp till mig.
Och ja, det såg ju inte så himla svårt ut så jag sa ja.

Men vilket mickel.
Bara hackandet av 1,4 kg choklad!
Det har tagit mycket tid och tålamod och krångel.
Visserligen har jag haft tre små barn runt mig så lite enklare hade det väl varit utan såklart.

Den första blev fel på alla delar.
Kolan blev för hård.
Nougaten blev smulig.
Chokladen blev feltempererad och fick vita rosor. 

Den andra blev något lite för lös i kolan.
Nougaten blev näst intill perfekt.
Chokladtempereringen strulade.

Jag tror min termometer håller på att balla ur faktiskt.
Den piper och slår av sig och sedan på igen trots batteribyte.
Så det måste bli en ny någorlunda snart. Jag klarar mig inte utan.
Så summa sumarum så tror jag att allt krångel berodde på termometern trots allt.
Jag menar, har jag kokat kolan till en viss temperatur så ska det ju stämma. Likaså med värmning och kylning av chokladen. Jag märkte hur den blev stelare och stelare men visade ändå samma temperatur.
Jag är nybörjare på chokladtemperering. Har alltid varit för lat för att bry mig om det men förstår varför det är nödvändigt och speciellt här, annars skulle den smälta ur händerna långt innan man ätit upp den. Det var kul att dra chokladen fram och tillbaka på stenbänkskivan åtminstone.

Den andra baren blev iallafall väldigt god.
Smakade näst intill exakt som en vanlig liten snickers.

Testa att gör en.
Kanske ge bort i present till snickersfantasten.



GIANT SNICKERS BAR

KOLAN
En limpform eller liknande
Bakplåtspapper
350 g glukossirap (2,5 dl)
250 g vispgrädde (2,5 dl)
125 g mjölk 3% fett (1,25 dl)
315 g strösocker (3,5 dl)
350 g jordnötter

Om jordnötterna är orostade så börjar du med att hälla ut dom på en plåt och rosta mitt i ugnen i ca 5 min på 180 grader. Ta ut och låt svalna.
Värm sirap, grädde, mjölk och socker i en stor kastrull till 115 grader. Sjud på medellåg värme och rör om i botten då och då så det inte bränns.
Lägg bakplåtspapper i formen så det täcker botten och långsidor.
Tillsätt nötterna i kolan och blanda runt. Häll ut i formen. Kyl i vattenbad. (Tappa upp kallt vatten och ställ ner formen, se till att inget vatten hamnar i formen.) Detta gör man för att kolan inte ska fortsätta värmeprocessen och bli för hård.


NOUGATEN
47 g glukossirap (0,3 dl)
420 g strösocker (4,6 dl)
60 g vatten (0,6 dl)
64 g äggvita (2)
120 ml jordnötssmör (1,2 dl)
0,5 tsk salt

Hetta upp sirap, socker och vatten.
Vispa äggvitor till fast skum.
När sockerlagen kokat upp till 121 grader häller du ner hälften av det i en tunn stråle, under vispning, ner i äggviteskummet.
Tillsätt salt i äggviteblandningen och vispa ner.
Värm sockerlagen igen, nu till 149 grader. Häll nu ner det på samma sätt i äggviteblandningen men se upp, det kan lätt skvätta. Ha en fuktig disktrasa under skålen så den står still.
Vispa tills det börjar tjockna, absolut inte mer och det går snabbt. Blir den för mycket vispad kommer nougaten att smula.
Tillsätt rumstempererad jordnötssmör och vispa snabbt ner på låg hastighet.
Häll den genast över kolan i formen och jämna till den.
Kyl igen.


CHOKLADEN
700 g mjölkchoklad

Titta på innehållsförteckningen. Innehåller den kakaosmör är det riktig choklad och den måste tempereras.
Innehåller den vegetabilisk olja är den inte riktig och behöver inte tempereras.
Smält/temperera.
Bred ut en platta av en tredjedel av chokladen på ett bakplåtspapper.
Ta upp baren ur formen. Skär först med kniv i ändarna så dom lossnar från formen och lyft sedan upp baren med hjälp av bakplåtspappersbitarna som sticker upp. Klipp av pappret på sidorna så att det bara täcker kolalagret.
Vänd baren med nougaten ner på chokladplattan.
Låt stelna och skär bort choklad som sticker ut.
Häll över resterande choklad och täck baren. Gör något snyggt mönster på toppen och låt stelna.


TEMPERERING
Gäller mjölkchoklad.
Hacka chokladen och smält försiktigt i en skål över vattenbad till 45 grader.
Häll ut 3/4 på en stenskiva och stryk fram och tillbaka tills den börjar stelna, 25-27 grader. Skrapa upp och blanda med resterande chokladen.
Värm upp igen under omrörning till 30 grader.
Denna metod kallas tablering.

Finns en annan metod också som kallas Imp-metoden.
Finhacka chokladen. Värm halva mängden till 45 grader. Rör ner resten av chokladen och rör tills den är 25-27 grader. Värm därefter upp den till 30 grader.

Jag provade båda varianterna men tyckte det gick snabbare att kyla ner den på skivan än att röra i bunken. Samtidigt mer kladd.



Som ni ser så är det inte så komplicerade moment. Och man kan ju lätt göra ett i taget och göra annat emellan. Lycka till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar