fredag 17 april 2015

Kladdkaka med marianne




Choklad är min favorit och är oftast det jag blir sugen på när sötsuget sätter in.
Choklad och mint är en väldigt god kombination.
SÅ.
Min kladdkaka med bitar av marianne borde ju kunna bli bra.
OM.
Dessa karameller smälte fint med smeten och gav härligt sega inslag i den kletiga kakan men även lite
knastriga bitar fanns kvar!
Det är så bra med kladdkaka för den är så god och så enkel och så snabb att göra och så går den att variera i oändlighet.
Servera gärna med en bit riktig vaniljglass.



KLADDKAKA MED MARIANNE
10-12 BITAR

100 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
3 stora matskedar kakao
100 g smält mörk choklad
flytande smör till formen
15 st mariannekarameller

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en gryta.
Ta av grytan från plattan och vispa ner socker och sirap med en handvisp, en ballongvisp passar bra.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa ner.
Vispa ner mjöl, vaniljsocker, kakao och hälften av den smälta chokladen.
Dela karamellerna på mitten, de kommer även att spricka till mindre bitar. Vänd ner dom i smeten.
Häll smeten i formen.
Ringla över resten av den smälta chokladen.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
Den ska vara lite lätt kladdig.
Låt svalna och skär i bitar.




Idag startade jag dagen med att lämna de stora pojkarna på skolan och sedan åkte Elin och jag till Karlskoga och åt frukostbuffé med bästa Kristin på Kringlans bageri.
Jättemysigt.

Imorgon väntar en längre cykelrunda.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar