söndag 28 juni 2015

Chokladmuffins med kola, smörkräm & center





Det är ju så kul att baka, framförallt gott, och det tycker barnen med så idag gjorde vi dessa chokladmuffins/cupcakes med hemgjord kolasås, italiensk marängsmörkräm toppade med centerbitar.

Men först var jag ute och sprang en runda på 4,7 km innan frukost.
Gabriel var med och cyklade bredvid.
Väl hemma satte vi direkt igång med bakningen,
Medan muffinsen var i ugnen åt jag en välbehövlig frukost.
Sen hann jag faktiskt klippa gräset med innan vi dekorerade muffinsen med kolasåsen och smörkrämen. Kolasåsen fångade jag upp lite tidigare när jag kokade kola häromdagen.
Marängsmörkrämen blev över från bröllopstårtan för två veckor sedan så den hade jag sparat i frysen.
Gabriel och Joel spritsade egna muffins. Bild på Gabriels hittar ni på instagram. Han är jätteduktig.
Jag menar han är ju bara 6 år.
Joel är på god väg han med.



KOLASÅS

100g smör
3 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
1 msk smör

Den här satsen räcker till en omgång kola i en form på ca 20x20 cm. Det går åt en bråkdel av den till sås till muffinsen men det skadar väl inte med lite hemkokt kola på samma gång?!

Mät upp allt i en kastrull med tjock botten och koka upp.
Låt koka på medelstark värme och koka i ca 15-20 minuter för kola.
Vid ca 108 grader har du en kolasås, vid 118-120 grader har du en seg kola.
Har du ingen termometer, se här:

Kolan brukar vara lagom när den börjat mörkna i färgen. När jag gör kulprov häller jag upp iskallt vatten i ett stort glas. Häller i lite smet och den ska då ringla sig lite i vattnet. Då häller jag ut det men med kolan kvar och spolar på med nytt kallt vatten. Då brukar kolan fara runt där i. Fånga upp den och rulla den för att känna hur den känns. Är den seg som kolan ska vara så är den färdig att hällas upp.
För kolasås så räcker det att den börjar bli seg när du ringlar ner den i vattenglaset.

Jag rekommenderar ändå en termometer. Den är användbar till mycket och det blir så mycket roligare när man kan vara exakt.



CHOKLADMUFFINS ROY FARES RECEPT
15 CUPCAKES

120 g vetemjöl (2 dl)
190 g strösocker (2 dl)
3 g bakpulver (0,5 tsk)
5 g bikarbonat (1 tsk)
3 g salt (0,5 tsk)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
60 g kakao (1,5 dl)
55 g ägg (1)
120 g vegetabilisk olja (1,3 dl)
225 g hett vatten (2,25 dl)

Sätt ugnen på 170 grader, varmluftsfunktion.
Sikta ner de torra ingredienserna i en bunke.
Vispa samman ägg och olja lite lätt i en annan bunke.
Vänd ner de torra ingredienserna med en slickepott.
Tillsätt vattnet lite i taget och blanda till en slät smet.
Lägg cupcakeformar i en cupcakeplåt eller använd dubbla formar på en vanlig plåt.
Fyll formarna till tre fjärdedelar med smet och grädda mitt i ugnen i 17-18 minuter.
Känn med en sticka att de är genomgräddade. Låt svalna helt.

Dessa muffins har en kraftig chokladsmak.




ITALIENSK MARÄNGSMÖRKRÄM

100 g äggvita
150 g strösocker
40 g vatten
225 g mjölkfritt margarin
1-2 msk vaniljsocker

Mät upp äggvita i en fettfri bunke, gärna rostfri.
Mät upp socker och vatten i en kastrull.
Skär margarinet i små kuber.
Koka upp sockerlagen till 118 grader. Vispa under tiden upp äggvitan till ett skum.
Tillsätt sockerlagen i en tunn stråle i äggvitan under konstant vispning.
Fortsätt vispa marängen kraftigt tills den blivit sval och tjocknat. Tar minst 5 minuter.
Fortsätt vispa och tillsätt margarinet i omgångar samt vaniljsockret.
När allt margarin är i kan det se ut som den skär sig en sväng men fortsätt bara vispa så går den strax ihop till en fin smörkräm.

Vill du använda kräm som varit fryst så tinar du upp den och ser till att den är rumstempererad innan du vispar den igen för att få den härligt fluffig igen.


MONTERING

Klicka ut lite avsvalnad kolasås på varje muffins.
Spritsa ut smörkrämen på önskvärt sätt.
Toppa med center.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar