lördag 20 juni 2015

LIMEMOUSSE



Den här limemoussen är ordentligt prövad.
Den har jag använt mig av ända sedan jag började göra tårtor för 6 år sedan.
Att den är omtyckt är inte så svårt att förstå då den tillför en fräschhet till tårtan och passar ihop med så många andra fyllningar.
Jordgubb, hallon, blåbär, kokos, vit choklad.
Lime, blåbär & kokos är favoriter hos mig. Och de tre passar till och med samtidigt i en tårta om man känner att man vill ha tre olika.



LIMEMOUSSE
RÄCKER TILL ETT LAGER PÅ EN 24-25 CM BOTTEN

3,3 gelatinblad
300 g vispgrädde (3 dl)
150 g creme fraiche (1,5 dl)
150 g grekisk/turkisk yoghurt (1,5 dl)
100 g strösocker (lite drygt 1 dl)
1,5 tsk rivet limeskal
75 g limesaft från 3-4 lime (0,75 dl)


Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Vispa grädden lätt, inte fast, inte lös.
Vispa creme fraiche, yoghurt och socker för hand eller på låg hastighet med elvisp tills allt socker smält.
Riv limeskalet och tillsätt det i yoghurtblandningen.
Pressa ner saften i en kastrull. Värm den och smält ner gelatinbladen.
Vispa ner saften i yoghurtblandningen.
Blanda ner grädden, blanda väl.
Låt stå i kyl några timmar, runt 4 timmar men den kan stå längre om man vill.
Rör då runt i den lite försiktigt så den blir lite lösare igen och blir då lättare att fördela i tårtan.




Den här fyllningen passar bra att göra enkla bakelser med också.
Gör en rulltårta med önskad fyllning.
 Skär rullen i bredare bitar och ställ på högkant.
Spritsa moussen uppepå och toppa med tex färska jordgubbar.
Som dom här.
Gjorde jag för många år sedan till midsommar.
Glutenfria dessutom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar