torsdag 18 juni 2015

Ruffles, chalkboard, peony - weddingcake







Och så blev det en bröllopstårta tillverkad.
För en vecka sedan var jag i full fart med att tillverka den.
Tänk så mycket man kan nojja över.
Alltid lika läskigt när den är till någon annan.
Och fel blev det, eller fel och fel men det hade kunnat gå riktigt illa.
Jag gjorde ju denna tårta till mormor för att testa tekniken.
Vad jag inte tänkte på var att denna skulle lyftas över på den stora bottentårtan.
Jag hade bara ett vanligt tunt tårtfat och på det denna stora, höga, tunga tvåvåningstårta på säkert 5 kg. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att det fick gå att lyfta som vanligt men med assistans från Fredric som fick hjälpa till att lyfta upp med en stekspade.
Och det gick men det var på pricken. Kände hur fatet liksom sjönk in under sockerpastakanten.
Så gör inte om mitt misstag. Använd ett tjockare tårtfat.

Pionerna gjorde jag i flowerpaste och fäste floristtråd på varje blomblad och band sedan ihop dom. Det är inget jag är van vid så det är en riktig utmaning men jag upplever att man kan få blommorna att se mer äkta ut på det sättet. Alla floristpinnar band jag sedan ihop med floristtejp.

Texten är målad med vita candymelts.

Volangerna är gjorda i sugerpaste enligt beskrivningen på bilden här över.
Stansa ut cirklar.
Använd en ballingtool och dra med på kanterna så de blir vågiga.
Tryck i mitten av cirkeln liggandes på en tjock dyna.
Pensla med vatten på tårtan och tryck dit volangen.

Invändigt då.
Skivade färska jordgubbar tillsammans med limemousse på första lagret.
Skivade färska jordgubbar tillsammans med jorgubbsfärskostmousse på andra lagret.
Och som vanligt spacklad med marängsmörkräm som blev superduperperfekt i konsistensen och jag tycker det är lika synd varje gång att den ska stelna till även om det är det som är meningen. Men den är så himla god när den är så där mjuk och fluffig.



ITALIENSK MARÄNGSMÖRKRÄM
TILL EN NORMALSTOR TÅRTA 24 CM I DIAMETER

100 g äggvita
150 g strösocker
40 g vatten
225 g smör
1-2 msk vaniljsocker

Mät upp äggvita i en fettfri bunke, gärna rostfri.
Mät upp socker och vatten i en kastrull.
Skär smöret i små kuber.
Koka upp sockerlagen till 118 grader. Vispa under tiden upp äggvitan till ett skum.
Tillsätt sockerlagen i en tunn stråle i äggvitan under konstant vispning.
Fortsätt vispa marängen kraftigt tills den blivit sval och tjocknat. Tar minst 5 minuter.
Fortsätt vispa och tillsätt smöret i omgångar samt vaniljsockret.
När allt smör är i kan det se ut som den skär sig en sväng men fortsätt bara vispa så går den strax ihop till en fin smörkräm.



Till det här bröllopet hade jag även äran att få vara gäst.
Helt fantastiskt roligt, fint och kärleksfyllt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar