tisdag 2 oktober 2012

Krämig allt-i-ett-gryta


...som egentligen heter Paella med kyckling, chorizo och timjan och kommer från Ica.

Lätt som en plätt, går snabbt att laga, smakrikt och lite disk. Hur bra kan det bli?!

  1. Koka fyra portioner avorioris (jag tog arborio då det var vad jag hade hemma) enligt anvisningen på förpackningen.
  2. Skala en gul lök och en vitlöksklyfta (jag tog tre charlottenlökar och ingen vitlök då den var för ful) som du sedan skivar och hackar efter tycke och smak. Hacka en halv kruka färsk timjan (jag tog lite torkad istället i brist på färsk). Skär en zuccini i små tärningar. Skiva tre choritzokorvar.
  3. Stek 400 g strimlad kycklingfilé, tillsätt lökar, timjan, zucchini och korv, stek ytterligare några minuter. Tillsätt 2 dl hönsbuljong och koka sakta några minuter. Smaksätt med salt och peppar. Dela 250 g körsbärstomater i halvor (jag klyftade tre vanliga tomater istället).
  4. Vänd ner riset, spenaten och tomaterna i kycklingfräset. Servera eventuellt med bröd.

Ska du ha denna rätt i matlåda så spara spenaten vid sidan om och blanda i vid servering annars blir den slapp och slemmig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar