tisdag 2 oktober 2012

Bullbak med tjuvsmak

Som en bullmuffins!

Som en traditionell bullsnurra!

Som en liten söt minimuffinsbulle!

Till ära av kanelbullens dag som är på torsdag den 4:e oktober har jag improviserat fram ett eget bullrecept.
Det blev underbart goda bullar av det.
Jag gjorde tre olika utseenden på dom från en och samma deg.

De tar tid på sig men det är det värt!


Lenas kanonbullar

Ger 20-30 bullar beroende på utformning

 

BULLDEG

1 paket torrjäst (den blå hade jag hemma)
3 dl mellanmjölk
0,5 dl ljus sirap
0,5 tsk salt
100 g mjukt smör i bitar
ca 2 dl uppvispad grädde
ca 1 liter vetemjöl special

FYLLNING

100 g mjukt smör
100 g fryst mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 dl florsocker
1 msk ljus sirap
1 msk malen kanel

GARNERING

1 ägg
pärlsocker


SÅ GÅR DU TILLVÄGA

Häll ner påsen med jäst i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt.
Häll mjölken över jästen.
Tillsätt sirap, salt och smör. Rör runt. Nu i med grädden.
Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta till en smidig men kletig deg.
Låt jäsa 2 timmar! (Ta en timmes uppfriskande promenad under tiden)
Förbered fyllningen innan jästiden är slut.
Riv den frusna mandelmassan fint och blanda den med de övriga ingredienserna till en smidig smet.

Stjälp upp den färdigjästa bulldegen på ett mjölat bord. Arbeta den lite lätt. Kavla ut till en stor platta, ca 50*40 cm och bred på krämen. Vik plattan dubbel och skär nu degen som du vill för att få önskad bullform.
Lägg i pappersformar och låt jäsa 40 minuter. (Läs några sidor i en bok under tiden)
Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen på 200 graders värme 10-12 minuter.

Njut tillsammans med ett glas mjölk! Livets dryck!!




2 kommentarer:

  1. låter jätte gott! Tips om man inte gillar mandelmassa?
    //T

    SvaraRadera
  2. Det är jättegott, min sambo gillar inte mandelmassa heller men han hade inte märkt att det var i. Den tillför mest saftighet. Vill man inte ha mandelmassa kan man välja att bara ersätta med mer smör rakt av. Kan tänka mig att det kan bli bra med vaniljkräm också men då ganska tjock. Det får jag nog göra ett test på också någon gång :)

    SvaraRadera