lördag 27 oktober 2012

CANDYCAKE






Rosa godistårta till Arvids 4 års kalas!
Tårtan består av först en Almondy mandeltårta i botten och sedan två Almondy jordgubbsmoussetårtor vavad med en Almondy citronmoussetårta.
Perfekt alternativ när tiden är kort.
Idén fick jag från Lisa på Sockerrus. Såg hennes tårta i Pimp my cake tävlingen. Eller jag visste inte att det var hennes men tyckte det verkade vara hennes stil så jag letade upp hennes blogg och fann den även där. Frågade henne om den fungerade lika bra i praktiken som teoretiskt. Och tänka sig, jag fick ett jättebra svar! Tack Lisa. (Inte alla bloggare som är generösa med det direkt.)

Här har jag använt mig av Italiensk marängsmörkräm för att täcka den med.
Jag spritsade även lite smörkräm i ytterkant mellan varje tårtlager för stadigare montering.
För att spritsa det här mönstret spritsar du ut pluppar efter varandra på höjden. Dra sedan ut dom från mitten med baksidan på en sked och spritsa ut en ny rad. Fortsätt tills du kommit hela vägen runt.
Här har jag toppat med små pastelliga mashmallows!

Italiensk marängsmörkräm

300g äggvita

440g strösocker

120ml vatten

680g rumsvarmt smör

2msk vaniljsocker

ev karamellfärg


Börja med att mäta upp äggvitorna i en stor rostfri bunke.
Mät upp socker och vatten i en tjockbottnad kastrull.
Skär smöret i kuber.
Värm upp sockerlagen och låt den bli 118 grader. Under tiden vispar du upp äggvitorna till ett skum.
Fortsätt vispa samtidigt som du tillsätter sockerlagen i en tunn stråle.
Fortsätt att vispa i ytterligare 10-15 minuter tills marängsmeten svalnat och blivit lite tjock.
Strö över vaniljsockret och tillsätt smöret lite i taget.
Vispa hela tiden tills du har en slät smörkräm.
Tillsätt eventuellt karamellfärg.


Till den här tårtan behövdes nästan hela satsen.
Vid vanlig spackling av normalstora tårtor brukar den räcka till tre tårtor utan att behöva snåla.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar