torsdag 13 november 2014

Att göra jul bit för bit



Nu för tiden när det är så mycket omkring så får vi göra jul bit för bit här hemma. Jag började häromdagen med att sätt lite gran- & tallris i krukorna på trappan.
Plockade in en liten minigran och satte i glasflaska i fönstret och igår bytte jag direkt från de småblommiga sommargardinerna till en juligare variant med röd brodyr.
Bytte ett par kuddfodral också och lade lite granris längst upp på vårt nya väggvitrin i vardagsrummet.
Tiden springer verkligen iväg och jag saknar verkligen julen. Att njuta av julen.
Känns som det var länge sedan nu.
För fyra år sedan hade vi lilla Joel på bara ett halvår och jag hade redan börjat jobba och det räckte med det för att inte riktigt hamna i harmoni.
Julen efter det hade jag sagt upp mig från mitt fasta jobb och arbetade inte så många timmar på schema utan fick ta timmar och de blev många.
Julen efter det hade jag precis börjat nytt, fast, heltidsjobb och var helt uppe i det.
Förra julen var jag höggravid och vi var mitt uppe i köksrenoveringen som drog ut på tiden. Jag kokade kola på kokplatta. Den blev bra den med!
Den här julen bara ska jag hinna med att njuta.
Utbygget är snart klart och byten av de andra rummen är inga stora projekt så det känns som det kan gå vägen.
Jag är ju fortfarande hemma och är föräldraledig.

Jag märker att jag vill köpa och pynta granen allt tidigare just för att hinna njuta av den.
Egentligen är jag i grund och botten emot det så förr tog vi in den först några dagar innan jul som tidigast men nu händer det att vi gör det till lucia.
Lucia känns ändå ok och lite lagom. Då hinner man njuta av den innan man tröttnat och vill kasta ut den direkt efter jul och nyår.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar