söndag 5 oktober 2014

Byggvecka 5, 6, 7, 8, 9







Bild från ikea.se


Ja det blir en hel samling med byggveckor den här gången.
Det har inte hänt särskilt mycket. Först nu den senaste veckan som byggubbarna varit här igen.
Fredric och jag har målat brädor och snickrat upp under tiden.
Nu är de nästan klara iallafall så jag flyttade in en hel drös med möbler idag som ska målas i vitaste vit. Tänkte mig enkel målning med lillebrors färgspruta men den var på tok för liten så det får bli penselmålning ändå. Bara hoppas jag får till alla detaljer snyggt.
Jag är verkligen inte sugen på all den här målningen men det är så bra att passa på nu när vi har ett helt rum med lagom temperatur att hållas i.
Ett stort skåp, ett litet skåp, ett nattduksbord, ett matsalsbord med iläggsskivor samt nio stolar ska målas.

Och inte nog med det.
När det är dags att fixa Elins rum så ska jag måla ett stort skåp i ljus pastellgul, en kista i ljus gammelrosa och en gammal stol i pastellgrönt.

Elins möbler dröjer dock.

Nu ska vi få klart all panel på utsidan men det kan vi göra först senare i veckan när de varit här och blåst in takisoleringen.
Sen ska vi spackla väggar, sätta upp innertak, lägga golv och tapetsera.
Ja, när möblerna är målade alltså.
Någonstans bland allt annat ska fönstersmyg och dörrsmyg fixas.
Egen fönsterbräda snickras, lister köpas och målas.
Efter det köper vi en ny sängstomme.
Svelvik från ikea.
Och det blir den 180 cm breda!
Och äntligen ska madrasserna ligga på plats.
Jag är så oändligt trött på våran omgjorda kökssoffa som sängstomme.
Bäddmadrassen glider iväg så fort man lagt sig och hoppar ungarna några gånger så ligger den halvvägs ner på golvet. Lakanen trasslar till sig på stört.
Ne, ordning och reda ska det vara i sängen med spända lakan!

Sen tänker vi faktiskt inte göra mer i sovrummet. Vi ska känna in oss ordentligt först.

Nu har Gabriel plötsligt kommit på att han vill ha vårt gamla sovrum fast det var tänkt att Joel skulle ha det så han får nog flytta dit och så flyttar Joel till Gabriels och så får Elin ta Joels.
När hela denna karusellen stannat så har alltså alla fem familjemedlemmar nya sovrum.

Phu, vi har att göra kan man säga!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar