måndag 9 juni 2014

Avslutningspresent


Tipsar om en bra DIY avslutningspresent till förskolepersonalen.
Gabriel fyller 6 år till hösten så nu är hans dagar snart räknade på förskolan.
Stora killen.
Jag tycker det har varit lite vemodigt att han nu blivit så stor men sista tiden har jag nog vant mig för nu ser jag så mycket fram emot det.
Ska bli så spännande att få vara med på hans skolresa.

Hur som, åter till presenten.
Dessa små tygpåsar är snabbgjorda, funkar att använda sig av resttyger, köpte udda knappar på loppis och bäst av allt så kan barnet själv vara med och fixa.

Jag parade ihop matchande tyger två och två och ritade en avlång mall på gammal tapet.
Den blev nog ca 50x20 cm.
Sen hjälptes vi åt att rita och klippa ur alla tygstycken.
Nåla ihop dom räta mot räta. Sy ihop allt utom ena kortsidan.
Vänd rätt och vik in kortsidan och sy ihop.
Bestäm vilket tyg som ska vara utsida och insida och vik upp en stor del som blir självaste påsen och vik ner den lilla flärpen som blir locket. Pressa med strykjärn.
Nåla ihop sidorna på det som ska bilda påsen och sy ihop.
Sy knapphål på lockdelen, sy dit en knapp.
KLART!

Vill ni som vi gjort här, ha en namnlapp så sys den enklast på innan man syr ihop självaste påsen.
Det är Gabriel som skrivit själv med en textilpenna som tål tvätt.

Sen sydde jag en dubbelsidig fleecefilt som han ska ge till barnen på förskolan som de kan mysa med.
Även där sydde jag dit en lapp som han skrivit.
Denna pläden är lättsydd på max tjugo minuter.
Lägg två lika stora tygstycken räta mot räta. Sy ihop men lämna en liten öppning där du kan vända rätt tyget.
Vik in tyget i öppningen och sy ihop.
Lappen syr du enklast dit innan filten sys ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar