söndag 18 maj 2014

Elins doptårta - en karuselltårta









Så blev det dags för Elins dop.
Jag hade saknat lite att göra tårtor så tänkte passa på nu när det fanns ett bra tillfälle.
Som tur är har jag haft lite assistans till barnen men fredagen blev ändå inte rolig. Elin skrek och hon skrek och hon fortsatte även när Fredric kom hem och tog henne.
Då svor jag en del över att jag gett mig i kast med detta.
Då önskar jag att jag hade en egen liten stuga att låsa in mig i och få greja i fred.

Till slut blev det iallafall fredag kväll och med det en färdig tårta.
Som ni ser, inte helt i linje med ritningen men så är det. Man får anpassa sig efter resans gång så att säga.

Tårtan fylldes med mörk chokladmousse.
Mjölkchokladmousse.
Vit chokladmousse med rårörda hallon.
Täckt med italiensk marängsmörkräm och sugerpaste.

Allt på tårtan var ätbart utom träpinnarna i mitten av silverstolparna.
Cylindern i mitten och taket gjorde jag av rice krisp treat som du hittar recept på här
Dock gjorde jag på 3,5 liter rice krisp, alltså sju gånger så mycket!

Sen gjorde jag även en glutenfri/mjölkfri matchande tårta.
Den fylldes bara med mörk chokladmousse och rårörda hallon på två lager.
Det fungerade utmärkt att smälta 120 g mörk choklad (kontrollera att den är mjölkfri) med 2 dl havregrädde, låta det stå i kyl över natten och sedan vispa upp till fluffig mousse.



Elin fortsatte att skrika även
på lördagen så innan dopet
 fick vi premiärge henne alvedon.
Och det taskiga humöret har fortsatt
även idag så jag tippar 
på tänder som irriterar.
Stackare!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar