lördag 29 mars 2014

Fudge brownie a la Roy Fares & skogspromenad





Alltså

den här lördagen har ju bara haft helt fantastiskt väder.
Tog mig en skogspromenad i förmiddags.
Bara jag och hunden.
Jag ser till att variera mig och lämnar ibland vagnen och Elin hemma med Fredric. Det behövs så jag ser till att anstränga mittpartiet lite mer annars blir man lätt lite hängande på vagnen. Dock ger ju vagnens tyngd på hela 20 kg plus bebis lite extra tyngd till promenaderna. Men just därför är variationen så bra.
Meningen var en lugn och njutbar promenad i solen, i skogen, vid vattnet men eftersom det bara var jag och Rio så blev jag lite spontan och traskade på lite raskare och fick för mig att avsluta upp för den forna skidbacken. Hua, det var tufft. Är visserligen precis bra från sjuka men ändå. Nu har jag något att utgå ifrån iallafall. Snart ska jag springa uppför hela den där igen!

Efter promenaden gick jag med Gabriel och Joel till affären för att köpa lördagsgottis. Gabriel har idag fått börja med veckopeng. Får se hur det kommer fungera. Tror han kan vara mottaglig och redo nu.

Själv har jag mumsat på Fudge brownies som jag bakade igår.
Roy Fares recept.
Tyckte dock inte att det var så mycket fudge över den, utan mer en vanlig brownie med tryffel.
För mig är fudge mer som en blandning av tryffel och kola.
Otäck var den då inte trots det!

Här får ni receptet.


FUDGE BROWNIES

16 BITAR


Chokladtryffel

150 g mörk choklad (55%)
150 g vispgrädde (1,5 dl)
flingsalt att strö över

Brownie

150 g osaltat smör
250 g strösocker (2,75 dl)
70 g kakao (1,5 dl)
3 g salt (0,5 tsk)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
110 g ägg (2 st)
60 g vetemjöl (1 dl)

  1. Chokladtryffel. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Låt stå några minuter. Rör ihop till en slät och fin tryffel. Låt stå i rumstemperatur, täckt med plastfolie.
  2. Brownie. Sätt ugnen på 160 grader. Smörj kanterna på en bakform, ca 20x20 cm, med smör och klä botten med bakplåtspapper.
  3. Smält smöret på låg värme i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt och vaniljsocker. Den kan se grynig ut nu men det gör inget.
  4. Vispa försiktigt ner ett ägg i taget eller vänd ner med en slickepott.
  5. Vänd slutligen ner vetemjölet och blanda ihop till en slät smet.
  6. Fördela smeten jämnt i formen och grädda mitt i ugnen 20-22 minuter. Låt svalna.
  7. Ta ut kakan ur formen och vänd den upp och ner. Ta bort pappret. Bred på tryffeln och strö över flingsalt. Är tryffeln för lös räcker det med några minuter i kylen för att den ska stelna en aning.
  8. Låt sedan kakan stå i kylen så den stelnar ordentligt, ca 40-50 minuter. Skär upp i bitar och servera rumstempererade.

Kommentarer: Jag använde 70% choklad, vanligt smör och 100g strösocker och 150g florsocker. Det gjorde jag för att det var vad som fanns hemma och det gick lika bra.
Jag gräddade i varmluftsugn 160 grader och 20 minuter blev perfekt. 




Dagens bilder är Instagramfoton.
lenaalmstedt heter jag där.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar