söndag 14 maj 2017

Chokladbollar - 3 recept

Hej!
Här loggar jag in så sällan att jag glömmer bort att jag har en blogg.
Synd att jag inte prioriterar den mer för det är ett perfekt ställe att samla och dela en del grejer från.
Blir en del kul minnen i dagboksform med om man bara gjorde det lite mer regelbundet. Sen blir jag bättre på att komma ihåg att fota när jag bloggar. Jag har sedan några år tillbaka gjort årsalbum men det blir mindre och mindre bilder till det.
Får se om jag kanske blir bättre på bloggandet igen nu när jag är hemma med en liten kotte igen.

Nu sticker jag in för att dela med mig av lite nya chokladbollsrecept som jag knåpade ihop på självaste chokladbollens dag.


CHOKLADBOLLAR

JORDNÖTSBOLLAR

FRUKTBOLLAR



JORDNÖTSBOLLAR MED CHOKLADÖVERDRAG 17 st

150 g salta jordnötter
100 g mörk choklad
100 g smör
30 g florsocker
5 g vaniljsocker
150 g havregryn
25 g kokosflingor
75 g jordnötssmör

Hacka sönder jordnötterna i en matberedare. Häll över på en tallrik.
Mät upp allt utom den mörka chokladen i matberedaren och mixa tills det blir en jämn smet.
Rulla till bollar á ca 20 g.
Smält den mörka chokladen i vattenbad eller försiktigt i micro.
Doppa bollarna i chokladen och rulla sedan i jordnötshacket.
Förvara i kyl.
Ät rumstempererad.


FRUKTBOLLAR 23 st

55 g torkade dadlar utan kärna
55 g torkade aprikoser
75 g avocado
30 g kokosolja
25 g valnötter
30 g kakao
1 nypa vaniljpulver
100 g havregryn
15 g vatten

Kokosflingor att rulla i

Mixa alltsammans i en matberedare till en jämn smet.
Rulla till bollar á 15 g.
Rulla i kokosflingor.
Förvara i kyl.
Servera rumstempererad.


CHOKLADBOLLAR 15st

50 g chokladknappar
Riven kokos att rulla i
100 g smör
60 g florsocker
20 g kakao
150 g havregryn
20 g mjölk
5 g vaniljsocker

Mixa allt utom kokos och chokladknappar i en matberedare till en jämn smet.
Rulla till bollar á 20 g.
Smält chokladen i vattenbad eller micro.
Doppa bollarna i den smälta chokladen och rulla dom sedan i kokosflingorna.
Förvaras i kyl.
Serveras rumstempererade.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar