måndag 5 september 2016

Tårta - bröllopstårta till Helen & Fredrik













Det är sällan jag gör några tårtor längre.
Det finns så mycket annat som jag behöver min tid till.
Men när Helen frågade om jag ville göra hennes och blivande mannens bröllopstårta så valde jag att säga ja.
Temat var lime och det skulle vara vita rosor.
Att modellera blommor är något jag har näst intill noll erfarenhet av.
Just rosor har jag gjort till en bröllopstårta en gång för några år sedan så detta var min andra gång.
Tyckte de blev riktigt fina.
Från början var tanken att ha regnbågsfärgade bottnar i tårtan men jag fick inse att det skulle bli allt för tidsödande för mig så en kompromiss med enfärgade bottnar fick det bli.
Färgvalet föll på rött.
Bottnarna är vanliga vanlijbottnar som är färgade med Pro gels red pastafärg.


Jag tyckte att vita fyllningar kunde vara snyggast som kontrast.
Lime, kokos och vit choklad blev det.
Spacklade med italiensk marängsmörkräm i vanlig ordning.
Täckta med fun cakes sockerpasta.
Den stora tårtan är laktosfri.
De små bakelserna är veganvänliga och glutenfria.
Jag testade att göra äggfria maränger med kikärtsspad enligt recept på ica.se
Fungerade hur bra som helst.
Fyllningarna är vispad sojagrädde som jag smaksatt med rivet limeskal och limesaft i den ena delen och kokosflingor i den andra.
På så vis blev de så lika den stora tårtan som möjligt.

En stund innan leverans insåg jag att jag stavat fel på Helens namn. Hon stavar inte med e på slutet som jag skrivit. Jag hade varit så fokuserad på att inte skriva Fredrik med c som min man gör så jag missade det helt.
Räddade upp det med ett par hjärtan!




Grattis till Helen & Fredrik!  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar