måndag 14 september 2015

En helg i götet






Ännu en härlig helg till enda.
Den här helgen var det göteborgs jubileumslopp som skulle springas.
Jag ville inte ta ledigt från jobbet så vi tog ett tåg på fredag kväll kl 20 och var framme runt kl 22.
Vi skulle bo på samma ställe som när vi sprang göteborgsvarvet i våras.
Ett källarrum.
Inget fel på det, bra och billigt boende.
Jag packade med handduk, sängkläder, lite musli.
Hade tänkt koka ägg med men det kändes för entusiastiskt så det skippade jag.

Vi gick genom stationen och jag hade inte så mycket koll på var vi skulle gå.
Däremot ser jag att det var en onödig omväg att ta just den utgången när Kristin plötsligt knuffar till mig och säger att här ska vi in.
Första tanken var att det var ett uteställe och hon skulle skoja lite.
Men så säger hon att vi ska bo där.
Så jäkla glatt överraskad blev jag!
Tokfia!
Grand Hotel Opera.
Där kan jag tänka mig att bo igen.

På morgonen gick vi och åt en jättegod frukost.
Perfekt uppladdning.
Vi begav oss ut på en promenad för att hämta ut nummerlappar.
Det var så varmt, redan kl 11.
Vi hann med en sväng in på nordstan.
Jag gjorde till och med en löpanalys på Team Sportia av en väldigt kunnig och trevlig expedit.
Det visade sig att jag inte överpronerar längre.
Jag sprang helt rakt.
Så nu köpte jag mig ett par asics med gore-tex.
Det har varit väldigt svårt att hitta då jag behövs pronationsstöd men nu slapp jag det!
En sväng in på apoteket blev det efter rekommendation att smörja in smalbenen med Voltaren.
Tillbaka på hotellrummet  började min procedur för att ha möjlighet att springa hela milen.
Voltaren.
Ipren.
Alvedon.
Stödstrumpor.
Armbandet från Kristin.
Och så nya pjucksen.
Lite kvarg och muslimellis.
Sen var det dags.
Det var så varmt.
Helt stillastående het luft.
Kände mig kokhet redan efter 2 km.
Jag höll riktigt bra tempo första 4 km.
Det gjorde ont men släppte runt 3 km.
Vid 4 km kom en 1 km lång stigning upp på bron.
Jag gick ungefär halva den biten för att spara på mina smalben och använda mer rumpa/lår istället.
Kändes som jag aldrig skulle komma i mål.
Vid 7 km började jag som vanligt bli väldigt trött men den här gången var ännu värre.
Det fanns verkligen ingen energi att ta av någonstans och efter vägen fanns endast vatten på två ställen.
Jag försökte spurta lite i slutet men det gick bara inte.
Det var heller inte så roligt lopp.
Lite hejarklack, lite underhållning efter vägen och ingen speciellt trevlig slinga.
Fanns inget att titta på.
Och så väldigt väldigt varmt.
Ett lopp att bara ta sig igenom helt enkelt.
Tur att jag kunde tänka på att det var för en god sak.
200 kr till cancerfonden och i och med anmälningsavgiften dessutom 50 kr till hjärnforskning.

Kristin hade det också tungt men fick ändå en bra tid.
Min tid blev 57:25 så varken dålig eller bra för min del.
Snart var vi tillbaka på hotellrummet och slängde oss i säng och bara vilade ett par timmar.
Sen fixade vi till oss och tog en promenad på avenyn.
Vi hamnade på O´learys.
God kyckling och pasta satt fint i magen.
En härlig pratkväll och en god natts sömn så blev det dags för en ny god frukostbuffé följt av utcheckning.
En heldag med shopping på nordstan med några nya inköp hanns med innan hemfärd.

Idag har jag riktigt ont i smalbenen.
Första dagen utan smärtlindring.
Men jag passar på när jag ändå inte behöver gå så mycket.
Jag drog nämligen VAB-lotten idag.
Joel fick feber i natt.
Hemma hos oss är det varannan dag som gäller vid vab så blir det jämnställt och bra.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar